Poznáte to. Po dlhom čase sa rozhodnete spraviť niečo pre svoje telo a začnete s cvičením. Nájdete si nejaké cviky na internete, prípadne navštívite najbližšiu posilňovňu, kde sa nekoordinovane presúvate od stroja k stroju. Precvičujete cviky s najlepším vedomím a svedomím, ale výsledky sa nedostavujú. Alebo ešte horšie, dostavia sa vo forme zranení. Nielenže vás to môže od ďalšieho cvičenia odradiť, no tiež vám to môže spôsobiť nemalú bolesť. Aby ste sa vyvarovali spomínaným situáciám a cvičenie si užívali, môžete staviť na precvičovanie s trénerom alebo fyzioterapeutom. Tí vám ukážu správne prevedenia cvikov a dohľadnú na ich správne precvičovanie. Spevnenie a vytvarovanie postavy a tiež zbavenie sa tukových zásob sa dostavia skôr, než sa nazdáte.

Cvičenie s trénerom

Cvičenie s trénerom sa odporúča predovšetkým začiatočníkom, ktorí nemajú žiadnu predchádzajúcu znalosť o cvičení. Trénerom by sa mali nechať viesť aspoň počas niekoľkých začiatočných tréningov.

Počas nich si osvoja zásady správneho cvičenia a budú zasvätení do tajov správnej výživy. Tréner prispôsobí tréning a výber cvikov konkrétne svojmu zverencovi. Cviky a záťaže nakombinuje tak, aby nedošlo k preceneniu schopnosti. Poskytuje tiež profesionálny dozor nad vykonávaním cvikov. V neposlednom rade vás dokáže tréner správne namotivovať.

Väčšina ľudí má tendenciu vyhýbať sa cvikom, ktoré sú pre nich ťažké a musia sa pri nich namáhať. Podvedome odsúvajú tieto cviky na koniec, prípadne ich počas cvičenia vynechávajú. Pod dozorom osobného trénera sa to však, našťastie, nepodarí.

Výber správneho trénera

V súčasnosti nepredstavuje vlastný tréner až taký luxus, ako to mohlo byť v minulosti. Navyše, už skoro v každom meste existujú telocvične a fitnescentrá, kde títo tréneri pôsobia a radi vám poskytnú svoje služby. Nie je preto žiadna výhovorka, že je táto služba nedostupná. Kľúčovým faktorom je výber toho správneho trénera. Pri jeho výbere by ste mali vsadiť na sympatie a na to, aby vám sadla jeho osobnosť. Je dôležité, aby ste z trénera mali dobrý pocit, keďže mu zverujete do rúk svoju dôveru.

Aké sú najčastejšie chyby pri cvičení bez trénera?

Prvou z najzávažnejších chýb pri cvičení je nesprávna technika precvičovania. Ľudia nepoznajú správny výber cvikov, či postupnosť ich precvičovania. S tým súvisí aj zlé držanie tela pri cvičení. Posilňovanie sa vtedy stáva neefektívnym a dochádza k bolestivému preťaženiu. Pri cvičení sa ľahko skĺzne k nesprávnemu dýchaniu, ktoré je pri cvičení dôležité. Správne dýchanie zabezpečuje rýchlejšie prekrvenie svalov a mozgu a pomáha k lepšiemu výkonu. Je dôležité sa nadýchnuť pri záťaží svalstva, ktorá je najmenšia a vydýchnuť pri tej najväčšej. Napríklad zadržiavanie dychu vedie k nedostatku kyslíka v krvi a k rýchlemu vyčerpaniu. Aj vďaka správnemu dýchaniu znížite riziko vzniku úrazov.

Ďalšou chybou, ktorej sa ľudia dopúšťajú, je nedostatočné rozcvičenie. To by malo byť aspoň 10 minút dlhé, aby sa organizmus rozohrial a pripravil na výkon. Je potrebné svaly dôkladne ponaťahovať, aby nedošlo k ich skracovaniu, bolestiam alebo zraneniam. Problém predstavuje tiež nedodržiavanie primeraných prestávok medzi cvičeniami. Častokrát si ich ľudia predlžujú, čím znižujú efektivitu cvikov. Tréner dokáže určiť dĺžku prestávky, tak aby sa telo stihlo zregenerovať a nenaťahovať ju. Ako vidíte, existuje množstvo chýb, ktorých sa môžeme dopustiť pri cvičení. Pod správnych vedením si ale dokážeme osvojiť techniku a využívať ju aj pri ďalšom cvičení.

Poraď sa s našimi skúsenými fyzioterapeutmi