Vďaka pilatesu sa naučíme správnemu držaniu tela a zbavíme sa bolestí chrbta a krku. Obrovskou výhodou pilatesu je to, že je vhodný úplne pre každého, či už ide o zdravého alebo chorého človeka, mladého či staršieho, tehotné ženy, mužov, ľudí s tuhým alebo flexibilným svalstvom, so svalovou dysbalanciou alebo bez nej. Pilates môže byť vytúženou alternatívou pre tých, ktorí nemajú radi aktívne druhy športov, pretože pri tomto sa nespotia.

Ako vzniklo cvičenie pilates?

Pilates navrhol nemecký tréner a boxerista Joseph Hubertus Pilates začiatkom 20. storočia. Od detstva trpel zdravotnými problémami a svoj život zasvätil kultu zdokonaľovania tela. Ide o približne 500 cvikov na naťahovanie a posilňovanie svalov. Vymyslel ich vychádzajúc z jogy a ďalších cvičení, ktoré ako dieťa absolvoval s túžbou uzdraviť sa. Pilatesova metóda sa snaží docieliť prácu tela zvnútra von, čiže budovanie základov pružnosti a pevnosti tela od vnútorných svalov až k vonkajším. Všetky pohyby začínajú z centra tela. Sú vykonávané plynule a kontrolovane pri pravidelnom a sústredenom hlbokom dýchaní.

J.H. Pilates vynašiel stroje, na ktorých navrhol až 550 cvičení, ktoré sú vhodné pre každého. V strojoch sú zabudované pružiny, ktorým kladú svaly pri cvičení odpor. Okrem cvičení na špeciálnych strojoch vymyslel Pilates aj 34 cvikov pre klientov na doma bez strojov a pomôcok. Cvičia sa len na podložke. Pilates ukázal cvičiacim, ako cvičiť pilates doma. Ide o najťažšiu formu cvičenia pilatesu, kde nám k správnemu prevedeniu cviku nepomáha žiadny stroj, či pružina.

Rozdiel medzi pilatesom a jogou

Veľa ľudí, ktorí sa začnú zaujímať o fitnes a cvičenie, si zamieňajú pilates s jogou, resp. nevidia tam žiadny rozdiel. Ako sa teda odlišuje pilates od jogy?

Pri pilatese sa väčšina cvikov vykonáva v polohe ležmo, či už na bruchu, chrbte alebo boku. Všetko sa robí pri pomalom a kontrolovanom dýchaní, sústredenom v hrudnom koši. Pilates je dynamickejší a rýchlejšie strieda cviky, kým pri joge sa jednotlivé cviky robia dlhšie vo výdrži a dýcha sa do brucha. V pilatese je dôležitá presnosť pohybov, následne koordinácia spolu s dychom. Naopak v joge sa stále snažíme koncentrovať a až ďalším cieľom je prehĺbenie a zlepšenie pózy. Joga má taktiež duchovný rozmer, meditácia a vyrovnanosť tvoria jej základ.

Cvičenie doma verzus v skupine

Pilates môžeme cvičiť doma pri videách z internetu a na dvd alebo si prísť zacvičiť k profesionálnemu trénerovi na hodinu pilatesu s menšou skupinkou ľudí. Vyškolený tréner je veľkou výhodou. Vie nám poradiť a opraví nás, ak niektorý cvik vykonávame chybne. Pozitívom skupinového cvičenia je vzájomné motivovanie cvičiacich.

Začínate pilates cvikmi pre začiatočníkov a postupne prejdete k náročnejším. Pri cvičeniach pilatesu nečakajme na hlasnú rytmickú hudbu. Na niektorých kurzoch lektori dokonca preferujú na hodinách ticho, aby ich bolo počuť a hlavne, aby sme sa mohli sústrediť. Inde hrá len tichá pomalá hudba v pozadí. Ak cvičíme pilates, chudnutie by sme nemali očakávať hneď, ale postupom času.

Tento druh cvičenia pomáha skôr pri rehabilitáciách končatín a chrbtice, spevnení tela. Vďaka pilatesu si viete vyformovať postavu a zlepšiť držanie tela. Dá sa zamerať na rôzne partie, od bolestivej chrbtice až po končatiny. Ak ste toto úžasne účinné cvičenie ešte nevyskúšali, viac neváhajte, vaše telo sa vám odvďačí.

Príďte sa poradiť zdarma >>>>

Aký užitočný bol tento príspevok?

Kliknutím na hviezdičku ohodnotíte článok

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hlasov: 0

Zatiaľ žiadne hodnotenie! Buďte prvý, kto ohodnotí tento príspevok.

MUDr. Jozef Staríček
Web | +

Odborné vzdelaný na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1963 – 1969)
Atestovaný v obore balneológie a liečebnej rehabilitácie, ortopédie, pediatrie, akupunktúry a telovýchovnom lekárstve.

Medicínska prax: 45 rokov praxe z toho 10 rokov ako lekár v arabskom svete. Dokáže hovoriť s pacientom v 4-och jazykoch (Angličtina, Nemčina, Ruština a Arabčina). Problematike sa venuje komplexne v spolupráci s lekármi, fyzioterapeutmi a inými odborníkmi v rámci PROFY.