Bolesť krčnej chrbtice potrápi nejedného z nás. Je to často preto, že krk je jednou z najpohyblivejších častí chrbtice, a z toho dôvodu je aj veľmi namáhaný a náchylný na zranenie. Krk tvorí 7 stavcov označených C1-C7 (podľa odborného názvu z latinčiny cervikálna chrbtica) a každý z nich má charakteristický tvar podľa pohybu, ktorý vykonáva. 

Počas bežného dňa, nemá moderný človek dostatok priestoru na jej prirodzené uvoľnenie a sedavý spôsob života či práca za počítačom na zdraví krčnej chrbtice nepridávajú. Vyvíja sa na ňu veľká záťaž, čo má za následok rýchlejšie opotrebovanie a s tým spojené zdravotné problémy.

Dva stavce, na ktorých je položená lebka sa latinsky nazývajú atlas a axis, slovensky nosič a čapovec. Tvoria hornú časť krčnej chrbtice, sú spojené a umožňujú pohyb lebky do predklonu, záklonu a do strán. Dolná časť krčnej chrbtice sa vyznačuje bočnými výbežkami a otvormi na cievy a nervy. Medzi jednotlivými stavcami, okrem prvého a druhého, sa nachádzajú medzistavcové platničky, ktorých úlohou je tlmenie tlaku. Na stavcovú štruktúru sa upínajú svaly a väzy umožňujúce pohyb hlavy. Viac o chrbtici, stavcoch či bolestiach chrbtice si môžete prečítať v našom článku: Stavce, chrbtica, miecha a čo ste o nich nevedeli.

Bolesti krčnej chrbtice a ich príčiny

Bolesti krčnej chrbtice sú často spojené s únavou, ktorá sa dostaví prevažne u ľudí so sedavým typom zamestnania, pracovnou vyťaženosťou, či nedostatkom pohybu. Problémy však môžu spôsobovať aj polohy spánku, nesprávne cvičenie, zlá životospráva, ťažká fyzická práca, monotónne opakujúci sa pohyb krčnou chrbticou, či stres, ktorý na človeka pôsobí.

PhDr. Michaela Kotrbancová podotýka: „Často je to však aj oddychový ľah na chrbte pri TV, kedy je hlava zalomená na opierke sedačky. Na prvý pohľad človek iba leží a oddychuje, ale vynútená poloha hlavy môže postupne navodiť pocit bolesti za krkom, ktorá zo začiatku pri zmene polohy okamžite odznie. Pri dennom opakovaní tejto polohy sa môže bolesť postupne šíriť k ramenám, lopatkám, stáva sa intenzívnejšou, dlhšie trvá než odznie a problém sa mení na chronický a omnoho zložitejší,“. Je preto nesmierne dôležité všímať si, čo bolesti chrbtice spôsobuje, vyhýbať sa určitým činnostiam, alebo ich aspoň eliminovať a v žiadnom prípade neignorovať a nepodceňovať signály nášho tela, pretože to môže viesť k zhoršeniu stavu.

Hlavnými príčinami bolestí krčnej chrbtice sú:

  • dlhodobé preťažovanie, 
  • jednostranná záťaž, 
  • prechladnutie / ofúknutie,
  • zlá polohu v spánku, 
  • nedostatok pohybu alebo naopak nadmerné športovanie, 
  • dlhodobé sedenie, 
  • nesprávne držanie tela, 
  • nedostatok vitamínov, 
  • zranenie, 
  • nadváha, 
  • tehotenstvo, 
  • fajčenie, 
  • stres a vrodené predispozície.

V dnešnej dobe mnoho ľudí pracuje za počítačom alebo používa mobil a má pritom hlavu predsunutú dopredu. Jej váha neprirodzene namáha krk, svaly stredu sú neaktívne a chrbtica trpí. K bolestiam krčnej chrbtice takisto prispieva fakt, že väčšinu času trávime s pohľadom upretým na obrazovku, alebo čítame a naše oči nie sú zvyknuté dívať sa do diaľky alebo okolo seba. Nielenže to spôsobuje krátkozrakosť a postupné zhoršovanie zraku, ale takisto bolesti krku, kvôli strnulej polohe hlavy a krku.   

Symptómy bolesti krčnej chrbtice

Nie je bolesť, ako bolesť a ak s bolesťou krčnej chrbtice navštívite lekára, určite sa vás opýta, o akú bolesť ide. Bolesť krku môže byť lokálna, ale môže tiež vystreľovať do ramena a paže, môže byť spojená s bolesťami hlavy a tiež so závratmi. 

Ak sa bolesť deje len na úrovni svalov, po uvoľnení pozície, rozcvičení, alebo masáži, bolesť ustúpi. Samozrejme, po opakovanej záťaži sa pravdepodobne vráti. Ak s touto bolesťou nič neurobíte a naďalej pokračujete v činnostiach spôsobom, ktoré bolesť spôsobujú, hrozí, že sa problém zhorší až na úroveň stavcov a platničiek. Stupňujúca bolesť môže priniesť ďalšie symptómy, ako napr. migrény, bolesť ramien, uší a očí, nevoľnosť, závraty, problémy s pohybom hlavy a jej otáčaním, dvojité videnie, potenie, či dokonca tŕpnutie a slabosť rúk. V tomto prípade je nutné navštíviť lekára. 

Ako predísť bolesti

Ak si vaša práca alebo hobby vyžadujú dlhé sedenie, postarajte so o ergonomicky nastavené prostredie – výška stola a stolička, ergonomický tvar myšky, ap. Pred bolesťou vás pravdepodobne úplne neochránia, ale minimálne ju nebudú zhoršovať. Takisto sa hýbte tak často, ako to len ide. Robte si krátke prestávky, počas ktorých uvoľníte krk a oči a poobzeráte sa naokolo seba i do diaľky. Myslite pri sedení na dlhú chrbticu, uvoľnenú hlavu a ramená. Zaraďte do svojho programu pravidelné cvičenie pilatesu, vhodný štýl jogy alebo cvičenie s fyzioterapeutom. Je potrebné sedenie kompenzovať cvičením a posilňovať, ale i uvoľňovať namáhané partie. Dajte si pozor na prechladnutie a z času na čas si doprajte uvoľňujúcu masáž.

Cviky na krčnú chrbticu

Poďme sa pozrieť na to, ako s krčnou chrbticou hýbať, aby nebolela.

  1. Ľahnite si na chrbát, nohy pokrčte v kolenách a chodidlá oprite o zem. S výdychom uvoľnene pustite hlavu na jednu a na druhú stranu k ramenu. Opakujte niekoľkokrát. Následne nechajte hlavu v strede a mierne oddiaľte bradu od hrudníka smerom hore tak, že hlava pôjde do mierneho záklonu. Následne môžete bradu prisunúť k hrudníku tak, aby sa zadná strana krku predĺžila. 
  2. V ľahu na chrbte si natiahnite nohy a ruky položte pod hlavu s prekríženými prstami. Nadýchnite sa a s výdychom zdvihnite hlavu k hrudníku, pozrite sa na chodidlá a zároveň špičky nôh potiahnite k hlave. Zopakujte 5-10x. Tento cvik natiahne zadnú stranu tela a zároveň posilňuje prednú stranu tela, vrátane brucha a svalov krku. 
  3. Pre zdravie krčnej chrbtice je dôležitá aj mobilizácia (rozpohybovanie) hrudnej chrbtice. Nedostatočnú pohyblivosť v hrudníku totiž častokrát kompenzujeme nadmerným pohybom krku. Ľahnite si na bok a pokrčte kolená do výšky bedrových kĺbov. Kolená zostávajú položené na sebe, chodidlá uložíme pod kolená. Ruky sú natiahnuté pred hrudníkom a položené na sebe. S výdychom uvoľníme váhu tela do zeme a uvedomíme si kontakt spodných rebier so zemou. S ďalším výdychom sa na spodných rebrách pregúľame smerom dopredu tak, že horná ruka sa začne kĺzať po spodnej až dosiahne podložku. Pokračujeme pokiaľ nás telo pustí a kolená zostávajú pri tom položené na sebe. Keď dosiahneme maximálny rozsah, prejdeme hornou pažou oblúkom okolo hlavy, až kým sa ruka nevráti do pôvodnej  polohy. Zopakujeme 5-10x a potom na druhú stranu. 
  4. Ďalším kritickým bodom je rozpohybovať a posilniť lopatky. Postavte sa na všetky štyri. Hlava je v predĺžení chrbtice. S nádychom aktívne pritiahnite lopatky k sebe a s výdychom ich odtiahnite od seba. Zvyšok chrbtice sa hýbe minimálne, dbáme na to, aby oba smery pohybu boli aktívne. Môžete si predstaviť, že sa rukami s nádychom priťahujete a s výdychom odtláčate od zeme.
  5. Na záver ešte posilnenie stredu tela. Ľahnite si na brucho, čelo položte na zem a ruky si položte dlaňami pred hlavu tak, aby sa ukazováky dotýkali a lakte smerovali do strán. S výdychom zodvihnite hlavu od zeme tak, že pohľad zostáva nasmerovaný na zem a hlava je v predĺžení chrbtice, nezakláňame ju. Snažíme sa vytiahnuť nad zem čo najviac. Budeme cítiť, že sa spodné rebrá odlepili od zeme a brucho sa zapojilo. Zároveň je krčná chrbtica v predĺžení. Zopakujte 5-10x.

Toto sú len všeobecné cviky na uvoľnenie a posilnenie svalov krčnej chrbtice, ktoré môžu pomôcť s bolesťou krku ako dôsledok obyčajného preťaženia. Ak je bolesť spôsobená závažnejším problémom a cvikmi sa zhorší alebo neustúpi, určite vyhľadajte odbornú pomoc. 

Kedy vyhľadať pomoc odborníka?

Bolesť hlavy, ramien a paží, svalové kŕče, závraty. Aj takéto problémy môžu mať pôvod v krčnej chrbtici. Ak bolesti chrbtice a problémy s tým spojené pretrvávajú, alebo sa často opakujú, je dôležitá konzultácia s lekárom, či fyzioterapeutom. Bez ich pomoci sa situácia tak ľahko nevyrieši. Liečba je pomerne jednoduchá, no treba počítať s tým, že si vyžaduje veľkú disciplínu a opakovateľnosť.

Analgetický, spazmolytický a protiopuchový efekt má napríklad magnetoterapia, ktorá napomáha uvoľňovať spazmy, čiže lokálne stiahnutie svalov v oblasti krčnej chrbtice. Uvoľniť samotný spazmus však nestačí, pretože ten vzniká ako obrana organizmu pred ďalším poškodením. Úlohou fyzioterapeuta je prísť na to, prečo v danej oblasti spazmus vzniká a následne túto príčinu odstrániť. Ak by sme odstránili iba spazmus a nevyriešili by sme príčinu jeho vzniku, časom by sa opäť vrátil, pretože väčšinou je spôsobený zlými pohybovými stereotypmi, preťažovaním, atď. Preto je dôležité, aby sa s osvojovaním správneho držania tela a pravidelným cvičením, začalo spolu s fyzikálnou terapiou, nie až po nej. Aj počas tejto liečby je dôležité opakovanie a správne dávkovanie. Ak sa bolesti zmiernia, alebo úplne ustúpia, je potrebné začať s pravidelným cvičením, spevňovaním chrbtového svalstva a osvojovaním si správneho držania tela.

Prvá pomoc pri bolesti krčnej chrbtice

Predtým, ako sa k lekárovi či fyzioterapeutovi dostanete si môžete poskytnúť prvú pomoc aj sami. Prehriatie svalov, relaxačný kúpeľ, sauna, či sprcha, ktorá má zároveň masážne účinky, predstavujú jednoduchú pomoc a spôsob zmiernenia bolestí. Pre okamžitú úľavu je tiež vhodné použiť termofor alebo nahriaty uterák. Vyhrievanie sa na slnku počas letných mesiacov tiež dokáže divy, pretože mnoho problémov vychádza z prechladnutia a z klímy. Aj masáž chrbta pomáha zmierňovať bolesti tým, že prekrvuje svaly a odvádza škodlivé látky. Masážou nám môže pomôcť blízka osoba alebo fyzioterapeut, ktorý je na to odborne školený. Význam vitamínov, minerálov a stopových prvkov tiež nemožno podceňovať, nakoľko pôsobia na pohybový aparát, svaly, kosti, kĺby, či nervovú sústavu. Vhodný je vitamín C, B, E a D.

Fyzioterapia pre zdravú krčnú chrbticu

Fyzioterapeut a jeho odborné znalosti určite ocení aj vaša krčná chrbtica. Ak si chcete byť istý, že problém podchytíte správnym spôsobom, konzultácia s fyzioterapeutom je to správne riešenie. Nielenže vás naučí ako správne vykonávať cviky, ale pozrie sa na vašu chôdzu, sedenie a bežné pohybové vzorce, ktoré pravdepodobne do veľkej miery stoja za bolesťou vašej krčnej chrbtice. Takisto vám fyzioterapeut môže poskytnúť mäkké techniky, ktoré prekrvia a uvoľnia celú oblasť hlavy, krku a ramien a sú veľmi nápomocné pri riešení bolestí. Môže vám tiež navrhnúť iné druhy terapie, ako napr.  elektroliečba, magnetoterapia a iné.

Príďte sa poradiť zdarma >>>>

Aký užitočný bol tento príspevok?

Kliknutím na hviezdičku ohodnotíte článok

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hlasov: 4

Zatiaľ žiadne hodnotenie! Buďte prvý, kto ohodnotí tento príspevok.

MUDr. Jozef Staríček
Web | +

Odborné vzdelaný na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1963 – 1969)
Atestovaný v obore balneológie a liečebnej rehabilitácie, ortopédie, pediatrie, akupunktúry a telovýchovnom lekárstve.

Medicínska prax: 45 rokov praxe z toho 10 rokov ako lekár v arabskom svete. Dokáže hovoriť s pacientom v 4-och jazykoch (Angličtina, Nemčina, Ruština a Arabčina). Problematike sa venuje komplexne v spolupráci s lekármi, fyzioterapeutmi a inými odborníkmi v rámci PROFY.

Dipl. Fyz. Patrik Kuhnel
Fyzioterapeut v | +

Vzdelanie:
SZS Diplomovaný fyzioterapeut
Metodiky:
McKenzie
Dornova metóda
Mobilizačné techniky
Špecializácia:
Rekreační aj vrcholoví športovci
Bolesti chrbtice
Dolné končatiny
Chodidlo