Správne držanie tela: Učíme dieťa chytať loptu

Chytanie lopty je schopnosť, ktorá si vyžaduje dobrú vizuálno-motorickú koordináciu, teda koordináciu medzi zrakom a rukami. Vyžaduje si tiež plánovanie pohybu, rovnováhu, vizuálnu presnosť a vnímanie hĺbky/vzdialenosti. Zároveň sú loptové hry dobrou príležitosťou pre dieťa naučiť sa hrať s inými deťmi a mnoho ďalších užitočných vecí, o ktorých sa dozviete v našom článku.

Míľniky v chytaní lopty

6-13 mesiacov: Dieťa sa učí chytať gúľajúcu sa loptu v sede s rozkročenými nohami a otvorenými pažami. 20-30 mesiacov: Dieťa chytá loptu zo vzdialenosti asi 1,5 metra. Dieťa stojí s rozpaženými rukami, dlane otočené hore alebo nasmerované k sebe. Loptu sa snaží chytiť pokrčením lakťov a pritiahnutím lopty k sebe. 30-40 mesiacov: Dieťa chytá loptu zo vzdialenosti asi 1,5 metra, no paže má už vystreté. 40-50 mesiacov: Dieťa chytá loptu zo vzdialenosti asi 1,5 metra, paže sú v lakťoch pokrčené do 45-90 stupňového uhla, dlane smerujú hore alebo k sebe.  50-60 mesiacov: Dokáže chytiť tenisovú loptičku zo vzdialenosti 1,5 metra. Väčšiu loptu dokáže chytiť aj z väčšej vzdialenosti, pričom používa len ruky.  62-72 mesiacov: Dokáže chytiť aj odrážajúcu sa tenisovú loptičku.

Tipy ako dieťa naučiť chytať loptu

1. Gúľanie veľkej lopty

Podobne, ako pri príprave na hádzanie lopty, gúľanie je skvelým prvým krokom, ako sa zoznámiť s loptou. Dieťa si sadne na zem s rozkročenými nohami. Väčšiu loptu, napr. fit loptu pregúľajte smerom k dieťaťu tak, aby ju mohlo pritiahnuť rukami k sebe. Gúľanie lopty učí dieťa sledovať pohľadom pohybujúci sa predmet a natiahnuť sa za ním rukami v tej správnej chvíli. Začnite veľkou loptou, ktorú bude dieťa poľahky sledovať a bez problémov ju uchopí rukami. Postupne môžete používať aj menšiu loptu určenú pre malé deti, ktorú je jednoduché uchopiť. 

2. Vizuálno-motorická koordinácia 

Začnite s pomaly sa pohybujúcimi predmetmi ako je balón, aby sa dieťa učilo očami sledovať hýbajúci sa predmet a nasledovať ho aj pohybom. Keď sa dieťa naučí ako stopovať balón a predvídať smer jeho pohybu, bude mať dostatok času pripraviť telo na potrebný pohyb. Hneď ako dieťa zvládne tento stupeň, môžeme hádzanie balóna zrýchliť a zvýšiť dieťaťu latku. 

3. Zadovážte dieťaťu loptu, ktorú je jednoduché uchopiť

Existuje mnoho tipov lôpt, ktoré je jednoduché uchopiť. Úchop je takisto kľúčovou pohybovou zručnosťou, najskôr v podobe hrubej  motoriky, teda uchopovania väčších predmetov, ktorá sa postupne zjemňuje na úchop ceruzky a pera. 

4. Catch ball

Zábava pre deti i dospelých. Ide o okrúhly tanier vystlaný priľnavou textíliou, na ktorú sa na to určená loptička ľahko prilepí. Výborný spôsob, ako trénovať vizuálno-motorickú koordináciu. Začnite tak, že sa postavíte blízko k dieťaťu a loptu hodíte tak, aby sa poľahky prilepila na tanierik, ktorý drží v rukách vaše dieťa. Ide o to, aby najskôr pochopilo, o čo v hre ide. Postupne sa od dieťaťa môže vzdialiť. Môžete na to použiť aj malý dutý kužeľ, ktorý dieťa chytí do rúk hore nami a doň chytá loptičku, alebo zrolovanú ponožku. Kreativite sa medze nekladú. 

Prečo vôbec dieťa učiť ako chytať loptu?

Loptové hry zlepšujú vizuálno-motorickú koordináciu a zvyšujú schopnosť priestorového a periférneho videnia. Pri hre s loptou dieťa využíva viacero zmyslov: zrak, hmat, sluch, trénuje rovnováhu, jemnú aj hrubú motoriku a sústredenie.  Mozog organizuje celé telo, vyhodnocuje vzdialenosť a rýchlosť a učí sa rýchlo reagovať na približujúcu sa loptu. Dieťa sa cez loptovú hru učí vzťah medzi príčinou a následkom. Manipulácia s loptou je skvelou prevenciou proti mnohým poruchám, ako napr. dyspraxia, dysgrafia, dyslexia a mnohé iné, ktoré sa prejavia v neskoršom školskom veku.  V dnešnej dobe je na trhu mnoho rôznych hier, technologicky vyspelejších ako je lopta, ktoré rozvíjajú rôzne iné schopnosti. Netreba však zabúdať, že aj pri takom jednoduchom nástroji ako je lopta si dieťa pestuje veľmi komplexné schopnosti, ktoré v budúcnosti budú určovať jeho ďalší rozvoj a progres aj v iných oblastiach, ako napr. čítanie a písanie.  Navyše hra s loptou dostane dieťa na čerstvý vzduch a denné svetlo, tak potrebné v dnešnej dobe, kedy trávime oveľa viac času vo vnútri. Čerstvý vzduch a denné svetlo sú pre zdravie a imunitu dieťaťa nepostrádateľné. Denné svetlo dokonca vplýva aj na kvalitu zraku. Štúdie preukázali súvislosť medzi množstvom denného svetla a rozvojom krátkozrakosti u detí. Čím menej času dieťa trávi na dennom svetle, tým je pravdepodobnosť vzniku krátkozrakosti oveľa vyššia. Denné svetlo totiž produkuje dopamín, ktorý okrem iného zabraňuje splošteniu očnej gule, čo je sprievodným javom krátkozrakosti. Takisto, hra s loptou ho núti očami hýbať rýchlo a rôznymi smermi, núti okohybné svaly zaostriť na blízko i do diaľky. To všetko prispieva k ostrému zraku.  Pozeranie sa do obrazoviek, či už je to televízor, počítač, tablet alebo mobil, fixuje pohľad dieťaťa na blízku vzdialenosť a malú plochu, čo je pre ľudské oko neprirodzené. Takto oči lenivejú, pretože robia minimum pohybu, čo má vplyv na rozvoj ďalších funkcií mozgu. Dynamická akomodácia, to znamená, rýchle prispôsobenia sa oka na rôzne vzdialenosti, farby, tvary a množstvo svetla sa najviac rozvíja do 5-7 roka života dieťaťa. Preto je v tomto veku dôležité, aby dieťa trávilo čo najviac času vonku, behalo, naháňalo sa, hralo sa s loptou, preskakovalo, atď. Toto všetko však dnes deťom nahrádzajú počítačové hry, preto sa mozog nerozvíja tak, ako by mal a výsledkom môžu byť poruchy učenia.  Prečítajte si tiež nadväzujúci článok o hádzaní lopty.

Autor

MUDr. Jozef Staríček
MUDr. Jozef Staríček
Lekár FBLR / Ortopéd
  • Vzdelanie: Vzdelaný na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1963 – 1969)

  • Atestácia: v obore balneológie a liečebnej rehabilitácie, ortopédie, pediatrie, akupunktúry a telovýchovnom lekárstve.

  • Medicínska prax: 45 rokov praxe z toho 10 rokov ako lekár v arabskom svete. Dokáže hovoriť s pacientom v 4-och jazykoch (Angličtina, Nemčina, Ruština a Arabčina). Problematike sa venuje komplexne v spolupráci s lekármi, fyzioterapeutmi a inými odborníkmi v rámci PROFY.