Správne držanie tela: Učíme dieťa loziť

Lozenie alebo štvornožkovanie si v psychomotorickom vývine dieťaťa vyžaduje silu, koordináciu a plánovanie pohybu. Hneď, ako dieťa začne trénovať ležanie na brušku, začína sa opierať o ruky a tým ich aj posilňovať. Zrak ich motivuje k zdvíhaniu hlavy a skúmaniu okolia, preto sa od rúk odtláčajú a prezerajú si prostredie naokolo. Tak si budujú dynamickú kontrolu. Najskôr zbadáte ako sa dieťa jednou rukou naťahuje za predmetmi a  hračkami, zatláčajú pritom stehná do zeme a kývu sa tam a späť  na rukách a kolenách. Keďže pre dieťa je väčšina vecí nových a neznámych, nie je ťažké ho motivovať k pohybu dopredu lákavými predmetmi. Najskôr dieťa leží na brušku a využíva hlavne silu hornej časti tela - ruky, na priťahovanie sa dopredu. Potom k rukám pridá aj nohy a plazí sa na brušku pomocou rúk a nôh ako jašterička. Posledným štádiom je pravé lozenie / štvornožkovanie, kedy sa dieťa opiera o dlane a kolená a strieda ich diagonálne koordinovaným a efektívnym spôsobom. A od tejto chvíle má rodič o zábavu a pohyb postarané :). 

Míľniky štvornožkovania

4-6 mesiacov - Dieťa sa v polohe na bruchu odtláča rukami a dvíha hrudník nad zem. 6-8 mesiacov - Dieťa sa v rovnakej polohe dokáže jednou rukou natiahnuť za hračkou či iným predmetom. 7-9 mesiacov - Lezenie na brušku, prípadne sa ťahá po zemi rukami. 8-9 mesiacov  - Udrží sa na všetkých štyroch.  8-9 mesiacov - Lozí na brušku ako jašterička (alebo sa stretnete s názvom “vojenské plazenie”). 9-11 mesiacov - Samostatné striedavé štvornožkovanie.  Mnoho detí začína s lozením, až keď vedia samostatne sedieť, no ortopédi odporúčajú, aby sa to dialo naopak, najskôr lozenie až potom sedenie. Je to kvôli tomu, že štvornožkovaním si dieťa spevňuje svaly cellého tela, hlavne stredu, čo mu v sede pomôže udržať hlavičku vzpriamene oveľa jednoduchšie. 

Čo robiť ak dieťa nelozí?

Lozenie je dôležitým vývojovým míľnikom a určite by sa nemalo preskočiť, ani urýchľovať ďalšie fázy pohybového vývoja. Treba si uvedomiť, že lozením na štyroch dieťa silnie, nadobúda rovnováhu a koordináciu medzi pravou a ľavou mozgovou hemisférou a dieťa si buduje dôležité svalové reťazce, ktoré mu neskôr poslúžia na postavenie sa a chôdzu.  Dobrá funkcia zmyslov - sluchu, zraku a čuchu sú nesmierne dôležité na to, aby sa dieťa o okolie zaujímalo a bolo motivované k pohybu.  Narušená funkcia ktoréhokoľvek zmyslu, môže ovplyvniť psychomotorická vývoj dieťaťa.

Tipy na podporu lezenia

1. Ľah na brušku 

Ležanie na brušku je základným predpokladom na to, aby časom dieťatko začalo loziť. Už po pár dňoch od narodenia je možné dieťa položiť na bruško aspoň na pár minút niekoľkokrát za deň. Pri hre na brušku, dieťa dvíha hlavu, opiera sa o ruky a teda posilňuje svaly potrebné na ďalšie pohybové míľniky. 

2. Prenášanie váhy na hornú časť tela 

Nechajte svoje dieťa odtláčať sa od rúk, napríklad tak, že ho motivujete hračkou. Zapieranie sa o ruky zlepšuje stabilitu ramenného pletenca a takisto zlepšuje propriorecepciu rúk. Zároveň dieťa získava stále väčšiu samostatnosť pri skúmaní okolia.

3. Naťahovanie sa za predmetmi

Stimulácia naťahovania sa za predmetmi je pre dieťa príležitosťou dvíhať paže nad hlavu, opierať sa o ruky a manipulovať s predmetmi. Je to nesmierne dôležité pri učení sa štvornožkovania, preto môžeme obľúbené hračky dieťa posunúť od neho ďalej a motivovať ho k pohybu za nimi. 

4. Presun zo sedu na štyri

Ideálne na to použite penový valec (foam roller), pomocou ktorého sa dieťa dostane zo sedu do bočného sedu a odtiaľ na všetky štyri.

5. Na štyroch čo najviac

Existujú rôzne hračky, ktorých manipulácia si vyžaduje, aby bolo dieťa opreté na všetkých štyroch a jednou rukou manipulovalo s hračkou. Výborný spôsob, ako dieťa dostať na štyri, kde silnie pre ďalšie vývojové stupne pohybu. 

6. Zmena prostredia

Tento bod sa odporúča pri každom vývojom stupni pohybu, nakoľko neznáme prostredie a zvedavosť ho preskúmať, dieťa k pohybu motivuje prirodzeným a nenásilným spôsobom. Uistite sa, že sa v novom prostredí nenachádzajú žiadne prekážky či nebezpečné predmety. 

Na čo si dávať pozor

Ak si všimnite ktorýkoľvek z nižšie uvedených bodov u svojho dieťaťa, kontaktujte svojho pediatra, ortopéda alebo fyzioterapeuta. 

  • Ak sa dieťa prirodzene nezaujíma o okolie a teda sa ani nechce hýbať samostatne.

  • Ak dieťa nie je schopné udržať váhu na rukách a kolenách.

  • Ak dieťa ťahá len jednu stranu tela.

  • Ak dieťa nenapreduje v rozvoji pohybu.

Aj pri lození platí, že dieťa sa nesnažíme niečo naučiť, alebo urýchľovať učenie. Vývoj sa deje prirodzene a je zakódovaný v DNA každého z nás. To, čo ako rodičia alebo opatrovatelia môžeme urobiť, je vytvárať vhodné a bezpečné prostredie, aby sa vývoj dieťaťa mohol diať prirodzene a tempom, ktoré môže byť pre každé dieťa rôzne. Pocit bezpečia je pre nervovú sústavu dieťaťa a schopnosť učiť sa nesmierne dôležitý, akýkoľvek stres prirodzený vývoj narúša. Ak sa dieťa cíti v bezpečí a dôveruje ľuďom okolo seba, nemá strach skúmať okolie a svoje telo v pohybe. 

Musí každé dieťa loziť?

Ešte donedávna sa predpokladalo, že lozenie je nutné na to, aby sa dieťa vo vývoji pohybu posunulo ďalej. Dnes už experti vedia, že okolo 10% detí nikdy nelozí a je to v úplnom poriadku, pokiaľ je dieťa aktívne inak. Sú deti, ktoré ešte ani v 1 roku života nevedia loziť, no potom sa na prekvapenie všetkých zrazu postavia a chodia. Takéto deti svoje okolie pozorujú a pripravujú sa na chôdzu mentálne. Je dokázané, že aj predstavovanie si pohybu aktivuje nervové zakončenia, ktoré ovládajú svaly a pohyb. Preto, ak je vaše dieťa aktívne, no nelozí, nemusíte sa obávať. S najväčšou pravdepodobnosťou si len od malička razí svoju cestu.

Autor

MUDr. Jozef Staríček
MUDr. Jozef Staríček
Lekár FBLR / Ortopéd
  • Vzdelanie: Vzdelaný na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1963 – 1969)

  • Atestácia: v obore balneológie a liečebnej rehabilitácie, ortopédie, pediatrie, akupunktúry a telovýchovnom lekárstve.

  • Medicínska prax: 45 rokov praxe z toho 10 rokov ako lekár v arabskom svete. Dokáže hovoriť s pacientom v 4-och jazykoch (Angličtina, Nemčina, Ruština a Arabčina). Problematike sa venuje komplexne v spolupráci s lekármi, fyzioterapeutmi a inými odborníkmi v rámci PROFY.