Diastáza predstavuje pomerne neznáme ochorenie, no na druhej strane často sa vyskytujúce. Vzniká v dôsledku pôsobenia veľkého vnútorného tlaku na svaly, ktoré tvoria prednú stenu brucha. Tie sa následne môžu od seba oddeliť, čo spôsobí vznik diastázy. Trpia ňou predovšetkým ženy po pôrode a na materskej dovolenke. Podľa údajov postihuje v súčasnosti 60 – 80 % všetkých mamičiek. Diastáza sa prejavuje ovisnutým bruškom, ktoré sa mamičky snažia odstrániť napríklad brušákmi. Práve to im však môže uškodiť. Spolu sa pozrieme na to, ako správne pri diastáze cvičiť.

Ako dochádza k vzniku diastázy?

Pri diastáze sa od seba oddeľuje ľavá a pravá strana predného brušného svalu. Medzi oboma stranami sa nachádza tkanivo, ktoré ich drží pokope a je elastické. Následkom diastázy ale dochádza k uvoľneniu tohto tkaniva a tým pádom sa vytvára medzera pozdĺž celého brucha. Dochádza k tomu tak, že tkanivo, ktoré stratilo elasticitu, nie je schopné udržať vnútorné orgány. Práve to sa potom prejavuje vydutým a ovísajúcim bruškom. Na vzniku sa však taktiež podieľa genetika a vek. Vekom sa totiž znižuje množstvo kolagénu a stráca sa elasticita svalov. Inými faktormi môže byť obezita, či nesprávne precvičovanie cvikov. U mužov môže dochádzať k vzniku pri nadmernom športovom zaťažení. Negatívne pôsobí tiež nesprávne držanie tela, ktoré oslabuje brušné svaly.

Koho môže diastáza postihnúť?

Diastáza postihuje prevažne ženy, no nevyhýba sa ani mužom, či deťom. Práve vyššie spomínané tehotenstvo dokáže najrýchlejšie vytvoriť spomínaný tlak, ktorý pôsobí na tkanivo medzi svalmi predného brucha. Ak sa mamička pred pôrodom nevenovala správnemu cvičeniu, je pravdepodobné, že jej brušná stena je oslabená. Ak chcete znížiť riziko vzniku diastázy, cviky pred tehotenstvom vám k tomu pomôžu. Rovnako existujú aj cviky, ktoré dokážu s diastázou bojovať už po pôrode.

Diastáza po pôrode cviky

Ak sa vám stalo, že vás diastáza postihla, nemusíte zúfať. Existujú cviky, pomocou ktorých si s diastázou môžete hravo poradiť. Pri ťažších prípadoch sa odporúča pracovať s fyzioterapeutom, ktorý by sa danému problému venoval a dokázal poradiť tie správne cviky. Ženy po pôrode by si najskôr mali uvedomiť, kedy môžu s cvičením začať. U žien, ktoré rodili prirodzenou cestou je možné začať cvičiť po skončení šestonedelia. Pre tie, ktoré podstúpili cisársky rez, je odporúčané začať najskôr tri mesiace po pôrode. Nemali by ste ale zabúdať na konzultáciu so svojím lekárom. Pri diastáze je totiž zvýšené riziko, že sa pri nadmernom zaťažení človeku vytvorí pruh.

Na začiatku je dôležité venovať sa dychovým cvičeniam a cvikom na stabilizáciu trupu. Pomocou správneho dýchania a vhodných cvikov je možné dosiahnuť správnu povahu brušných svalov. Pri diastáze brušných svalov cviky tohto charakteru pomáhajú k ich spevneniu.

1. Cvik praktizujeme na stoličke s rovným operadlom. Spodnú časť chrbta držte pevne pri operadle. Ruky držte pevne na bruchu a pomaly sa nadýchnite. Pri výdychu brucho stiahnite. Takto precvičujte dýchanie viackrát za deň.

2. Následne pokračujeme s jemnou modifikáciou. Pri nádychu brucho vystrčíme čo najviac a pri výdychu ho sťahujeme späť, kde ho podržíme po dobu 30 sekúnd. Následne sa pokúste stiahnuť brucho ešte o čosi viac. Cvik opakujte päťkrát po päť sérií.

3. K liečbe diastázy patria aj cviky na spevňovanie panvového dna. Cviky praktizujeme v ľahu na bruchu. Ruky si založte pod čelo a nohy zafixujte pevne do zeme. Spolu s nádychom dvihnite iba brucho do takej výšky, do akej vás to pustí. Udržte ho v tejto polohe 3 sekundy. Následne povoľte. Takto si to zopakujte desaťkrát.

Poraď sa s našimi skúsenými fyzioterapeutmi