Krčná chrbtica býva častým zdrojom zdravotných problémov a trápení. Ak sa o ňu nestaráme príkladne, v niektorých prípadoch sa objaví aj nepekný hrb na chrbte. Ako o ňu treba dbať, aby sa nám neskôr odvďačila, Vám povieme v nasledovných riadkoch.

Ako funguje krčná chrbtica?

Krčná chrbtica je oporou hlavy a šije. Umožňuje ich vzpriamenú polohu. Počas dňa je v permanentnom pohybe, preto je veľmi namáhaná. Sústavná záťaž často spôsobuje rýchle a predčasné opotrebenie. Tvorí ju 7 stavcov, ktoré sa označujú ako C1 až C7. C1 je stavec podopierajúci lepku a C2 čap, okolo ktorého sa otáča C1. Anatomickou stavbou a dokonalou funkčnou súhrou umožňujú C1 a C2 otáčanie hlavy a krku.

Postihnutia krčnej chrbtice

Typickým príznakom postihnutia krčnej chrbtice je jej blokáda. Prejavuje sa skrátením svalov na jednej strane krku a blokádou stavcov vo fixnej polohe. Blokádu zvykne sprevádzať vychýlená poloha pleca. Každý i minimálny pohyb bolí, je výrazne obmedzený, niekedy pre bolesť až nemožný. Bolesť krčnej chrbtice sa často prenáša do šije. V častých prípadoch bolesť prechádza aj do ramena a celej ruky. Objavuje sa svalové napätie. V horších prípadoch býva spojené s trpnutím rúk, mravčením v prstoch a stratou citlivosti v niektorých častiach ruky.

Hrb na chrbte sa zvykne objavovať v dôsledku poruchy metabolizmu, hromadenia tukových buniek a vápnika. Môže byť aj príčinou nadbytočných hormónov. Pri niektorých poruchách sa hrb vytvára v detskom veku, no pri väčšine až v dospelosti. Rachitický hrb je ochorenie u detí, kedy v dôsledku nedostatoku vitamínu D je chrbtica príliš mäkká a ohne sa. Pomerne často sa vytvára v dospelosti pri ochorení kostí, najmä osteoporóze, kedy vo väčšine postihuje ženy po 40tke. Pri tuberkulóze kostí zase dochádza k vytvoreniu hrbu v dôsledku napádania niektorých stavcov mykobaktériami. Poškodenie krčnej chrbtice zvykne byť spojené aj s nepríjemným pískaním, hučaním v ušiach, alebo silnými závraťmi.

Aké by sme mali robiť na hrb a krčnú chrbticu cviky?

Hrbu sa dá zbaviť operačne, ale v lepšom prípade sa dá zmierniť a zastaviť jeho rast trpezlivosťou a vytrvalosťou. Ak máte na krčnej chrbtici príznaky hrbu mali by ste pravidelne vykonávať cviky na krčnú chrbticu. Ide o klasické rozhýbanie krku pohybmi dopredu, dozadu, do strán, do bokov a krúživým otáčaním hlavy. Krk môžete takto ohýbať aj za pomoci rúk. Potom si chyťte ruky za chrbtom a ťahajte ich dohora. Tieto cviky môžete vykonávať doma aj na pracovisku. Ak sa vám zdá, že sa vám začína robiť „hrb“, ovládajte držanie svojho tela vedome. Vystrite sa vždy, keď máte pocit, že vám ramená  opadli alebo nízko skláňate hlavu.

Pre lepšie výsledky vyhľadajte aj pomoc maséra a plávajte. Najvhodnejším plaveckým štýlom je kraul a znak. Je vhodné cvičiť gymnastiku a jógu. Navštívte fyzioterapeuta, ten vám povie aké sú najvhodnejšie na hrb na krku cviky.

Treba však dodržiavať aj ďalšie pravidlá. Spite v správnej polohe a vzdajte sa tučných vankúšov, ktoré prispievajú k poškodeniu chrbtice. Výška vankúša by nemala presahovať 10 cm. Ak spávate na chrbte, najlepšie je nemať žiadny vankúš. Postel, resp. matrac by mal byť tvrdší.

Príďte sa poradiť zdarma >>>>

Aký užitočný bol tento príspevok?

Kliknutím na hviezdičku ohodnotíte článok

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hlasov: 0

Zatiaľ žiadne hodnotenie! Buďte prvý, kto ohodnotí tento príspevok.