Zdravá strava nepochybne prospieva zdraviu človeka. Niektoré potraviny sú výnimočné tým, že posilňujú predovšetkým zdravie srdca a ciev. Obsahujú cenné látky, ktoré udržujú správnu funkciu kardiovaskulárneho systému a pomáhajú predchádzať niektorým ochoreniam. Zistite, ktoré to sú prečo by ste ich mali zaradiť do svojho jedálnička.

Potraviny pre zdravé cievy

Stravovanie bohaté na určité potraviny, ako je zelenina, ovocie a ryby, znižuje riziko aterosklerózy a srdcových chorôb. Tieto potraviny sú dôležitou súčasťou zdravej životosprávy a ovplyvňujú celkové zdravie človeka, nielen srdca a ciev. Nenahrádzajú však lieky a nemali by sa zamieňať s liečbou, ktorú stanoví lekár. Pozrime sa na tie, ktoré zdraviu ciev prospievajú najviac.

Bobuľovité ovocie

Čučoriedky, jahody, brusnice, maliny a černice majú množstvo zdraviu prospešných účinkov, vrátane schopnosti znižovať zápal a zlepšovať zdravie srdca. Bobule sú plné vlákniny, vitamínov, minerálov a rastlinných látok. Patria sem hlavne flavonoidové antioxidanty, o ktorých je známe, že podporujú zdravie srdca.

Fazuľa

Jesť fazuľu je vynikajúci spôsob, ako udržať hladinu cholesterolu pod kontrolou, a tým znížiť riziko upchatia tepien. Mnoho štúdií preukázalo, že konzumácia fazule môže významne znížiť hladinu „zlého” (LDL) cholesterolu. Konzumácia potravín bohatých na vlákninu, ako sú fazule, je dôležitou súčasťou prevencie pred aterosklerózou.

Ryby

Ryby sú plné významných živín vrátane omega-3 mastných kyselín, vitamínu B12 a jódu. Ľudia, ktorí konzumujú 2 a viac porcií rybieho mäsa týždenne, podstupujú znížené riziko upchávania ciev. Na omega-3 sú najviac bohaté morské ryby, doprajte si preto lososa, sardely, sardinky alebo makrelu.

Citrusové plody

Citrusové plody poskytujú rôzne vitamíny, minerály a antioxidanty vrátane flavonoidov. Flavonoidy z citrusov môžu znížiť zápal a zabrániť voľným radikálom v tele oxidovať LDL cholesterol. Ten je spojený s vývojom a progresiou aterosklerózy. To je hlavný dôvod, prečo je konzumácia citrusov spojená so zdravím ciev.

Orechy a semená

Orechy a semená sú vynikajúcim zdrojom bielkovín, vlákniny, zdravých tukov, vitamínov a minerálov. Ich konzumácia môže zlepšiť rizikové faktory upchávania ciev. Prispievajú zdravej hladine cholesterolu, upravujú krvný tlak a môžu znížiť hladinu cukru v krvi.

Listová zelenina

Listová zelenina, vrátane šalátu, kelu, rukoly a špenátu ponúka dostatok výživných látok, ktoré podporujú zdravie ciev. Zelená listová zelenina je dobrým zdrojom dusičnanov, ktoré môžu pomôcť zlepšiť funkciu ciev a zmierniť zápal. Sú tiež nabité draslíkom. Tento minerál pomáha predchádzať vaskulárnej kalcifikácii, procesu, ktorý prispieva k upchávaniu ciev.

Vitamíny a minerály v potravinách

Jednou z najdôležitejších zložiek jedálnička pre zdravé cievy sú antioxidanty. Antioxidanty bránia oxidácii cholesterolu. Oxidácia nastáva, keď kyslík reaguje s cholesterolom vo vašej krvi. Spôsobuje, že sa „zlý“ cholesterol drží na výstelke ciev. Ovocie a zelenina bohatá na antioxidanty, ako vitamín E a C, prispievajú zdraviu ciev a znižujú riziko ich upchávania. Rovnako dôležitý je aj vitamín D, horčík a draslík. Vitamíny a minerály je vhodné získať priamo zo stravy, v prípade nedostatku je možné užívať doplnky výživy s ich obsahom.

Zdravá strava je len časť správnej životosprávy

Zdravie ciev súvisí so zdravím celého tela. Všetky časti organizmu sú navzájom prepojené a zdravý životný štýl prospeje každej z nich. Okrem zdravého stravovania je dôležitý pravidelný pohyb, obmedzenie zlozvykov ako príjem alkoholu a fajčenie, ale aj zdravý spánok a zníženie stresu. Tieto kroky fungujú v prvom rade ako prevencia. V prípade, že trpíte ochorením ciev, poraďte sa s lekárom o zmenách životosprávy alebo liečbe, ktorá bude najvhodnejšia pre vás.

Aký užitočný bol tento príspevok?

Kliknutím na hviezdičku ohodnotíte článok

Priemerné hodnotenie 3.7 / 5. Počet hlasov: 3

Zatiaľ žiadne hodnotenie! Buďte prvý, kto ohodnotí tento príspevok.

profy
+