V tomto článku si predstavíme príčiny, príznaky, cviky a aj prevenciu pri zápale sedacieho nervu ischias. V dnešnej usedenej dobe ide o dosť častý jav, s ktorými sa naši fyzioterapeuti stretávajú v ambulanciach. Ak ste už niekedy zažili silnú bolesť vystreľujúcu od krížov až do chodidla, určite nepremeškajte tento článok.

Čo je to ischias?

Ischias je sedací nerv a je najdlhším a aj najhrubším nervom v ľudskom tele, ktorý prebieha od zadnej časti panvy cez sedacie svaly, ďalej pokračuje oboma dolnými končatinami a končí na chodidlách. Ak sa tento nerv zapáli, upozorní na seba bolesťou, ktorá vystreľuje od chrbta až do chodidiel.

Ako zápal sedacieho nervu vzniká a ako sa prejavuje?

Zápal sedacieho nervu ischiasu vzniká jeho podráždením následkom poškodenia, zápalu alebo námahy. Zápal sa ohlasuje silnou bolesťou, ktorá môže vystreľovať od chrbta až do prstov na nohe a vo väčšine prípadov postihuje len jednu stranu.

Najčastejšou príčinou spôsobujúcou zápal sedacieho nervu je dlhodobý tlak a dráždenie koreňa sediaceho svalu. Tento sval sa nachádza blízko chrbtice a jeho podráždenie môže vzniknúť z rôznych príčin. Môže ísť o nesprávne držanie tela, zlú polohu v spánku, sedavý spôsob života a nadmernú fyzickú záťaž bez dostatočnej regenerácie a kompenzácie.

Zápal sedacieho nervu môže vyvolať aj relatívne banálny ale nesprávny pohyb, napr. otáčanie sa v posteli, pri ktorom nás „sekne“. Zápal sa mnohokrát objaví aj po úrazoch. V ojedinelých prípadoch môže na sedací nerv tlačiť aj nádor. Pre zápal sedacieho nervu je typická intenzívna bolesť, ktorá sa šíri od chrbta, cez nohu, až po chodidlo. Bolesť môže byť bodavá, pálivá aj pulzujúca, a zyčajne sa zhoršuje pri fyzickej aktivite. Môžete zažívať aj pocity mravčenia, svrbenia a znecitlivenia v postihnutej oblasti. Bolesť zhoršuje predkláňanie, kašeľ alebo dlhé státie. Naopak úľavu prináša poloha na boku (kĺbko), na tú stranu, kde vás to nebolí. V prípade ťažkého priebehu zápal oslabí nohy natoľko, že sa vám budú doslova podlamovať kolená.

Príčiny zápalu ischiasu

Podľa našich fyzioterapeutov sa názov ischias vzťahuje k bolesti s pôvodom v chrbtici, aj keď ľudia ju bežne pociťujú v sedacom nerve. Potvrdzuje sa tak, že príčina bolesti a miesto bolesti nemusia byť vo všetkých prípadoch identické. Bolesť sa ďalej šíri po zadnej strane stehna, predkolenia, niekedy pokračuje až do prstov na nohe. Bolesť, ktorú cítime je výsledok zatlačenia (kompresie) sedacieho nervu. U mladších ľudí ide hlavne o spojitosť s vysunutou platničkou, u starších ľudí môže byť príčinou aj kostný výrastok.

Nasledovné príčiny vedú k poruchám metabolizmu nervového koreňa. Táto porucha vyvolá tzv. „sterilný zápal“, ktorý je iba v mieste poškodenia, a preto ho nenájdeme v krvi.

Patria tu degenerácie platničky, artritické zmeny, neprimeraný ťah v danej oblasti, nedostatočné prekrvenie (ischémia) a úraz.

Prevencia zápalu sedacieho nervu

Nesprávne držanie tela môže negatívne ovplyvniť vývoj choroby a zhoršiť sprevádzajúce bolesti. Preto je nesmierne dôležité posilňovanie chrbtového svalstva a zvyšovanie flexibility. Ak teda chcete zmierniť bolesť , ktorá sprevádza zápal sedacieho nervu, dá sa tak spraviť prostredníctvom cvičení či ako pozitívny vedľajší efekt výkonu niektorých športov. Svalové partie neustále preťažované opakovanými pohybovými vzorcami pomáhajú dobre uvoľniť napríklad plávaniejoga, či pilates.

Je tiež potrebné starostlivo vyberať matrace na spanie. Počas spánku dochádza k postupnému uvoľňovaniu a regenerácii svalstva, preto by sme ho nemali zanedbávať. Dôležité je tiež vybrať správnu stoličku, na ktorej pri sedavom zamestnaní strávime väčšinu dňa. Je tiež prospešné občas telu dopriať masáž , pomocou ktorej sa preťažené miesto, prekrví, zrýchli sa látková výmena a následne sa oblasť uvoľní.

Aké príznaky so sebou prináša zápal sedacieho nervu?

Ak dôjde k zatláčaniu alebo dráždeniu sedacieho nervu, môže to spôsobiť bolesťnecitlivosť a pocity mravčenia, ktoré vyžarujú od dolnej časti chrbtice, do dolnej končatiny, až po chodidlo a prsty na nohách. Obvyklou príčinou zápalu sedacieho nervu je prasknutá alebo vyskočená medzistavcová platnička, odborne nazývaná hernia disku. Príčinou môže byť tiež zúženie miechového kanála, blokáda bedrových stavcov, zápal kĺbovzápal hruškovitého nervu, tehotenstvo a podobne. Toto ochorenie môže sprevádzať i strata citlivosti v nohe a chodidle, vďaka čomu je chôdza sťažená a pohyb obmedzený.

Bolesť môže dosahovať miernu až veľmi silnú intenzitu. Záleží to na lokalite a stupni tlaku na sedací nerv. Bolesť sa môže zhoršovať pri dlhodobom sedení, státí a v noci v spánku. Najčastejšie sa bolesť vyskytuje v dolnej chrbtici a končatinách, no občas trpia pacienti aj bolesťami celej chrbtice.

Zápal sedacieho nervu prináša bolesť aj počas noci. Počas spánku sú naše reflexy obmedzené, avšak nervové zakončenia reagujú citlivejšie. Konštantný tlak na miesto zapáleného ischiasu ležaním môže vyvolať silnú bodavú bolesť, ktorú možno redukovať v stoji.

Medzi ďalšie príznaky zápalu môžu patriť:

  • bolesť zhoršujúca sa pri pohybe,
  • necitlivosť alebo slabosť v nohách alebo chodidlách, ktorú zvyčajne pociťujete pozdĺž sedacieho nervu. V závažných prípadoch môžete pocítiť stratu citu alebo pohybu,
  • pocit mravčenia, ktorý zahŕňa bolestivé brnenie v prstoch na nohách alebo chodidlách,
  • inkontinencia, čo je neschopnosť ovládať močový mechúr alebo črevá.

Diagnóza zápalu sedacieho nervu

Praktický lekár je obvykle schopný chorobu diagnostikovať na základe vonkajších príznakov pacienta. Pri diagnóze je však najprv potrebné zistiť príčinu dráždenia a prípadnú mieru poškodenia sedacieho nervu. Neurológ najprv kontroluje reflex pacienta a určuje citlivosť kože, čo umožňuje odhadnúť fázu nervového poškodenia. Najjednoduchším spôsobom ako objasniť diagnózu je RTG vyšetrenie, ktoré potvrdí alebo vylúči závažné zmeny. Ak táto metóda nie je dostačujúca, lekár môže nariadiť magnetickú rezonanciu alebo CT vyšetrenie.

Pre
diagnózu a liečbu zápaleného sedacieho nervu volajte 0949 093 171

*Bezplatná konzultácia zahŕňa 10 min rozhovor s fyzioterapeutom o Vašom probléme. Poradíme, ako postupovať pri riešení vášho akútneho problému. Pre inštruktáž cvikov, vyšetrenie, či liečbu sa treba objednať.

Zápal ischiasu v tehotenstve

Bolesť chrbta je v tehotenstve bežným javom, keďže je telo vystavené noseniu dieťaťa. Zápal sedacieho nervu je bežný aj v tehotenstve a objavuje sa najčastejšie počas tretieho trimestra, kedy sa telo pripravuje na pôrod dieťaťa. Bolesť, ktorá vystreľuje do sakrálnej (krížovej) oblasti môže byť kontinuálna či vyskytovať sa len pri dynamickom pohybe. Zápal ischiasu sa v tehotenstve nelieči konzervatívnou liečbou (medikamentmi), ale oddychovým režimom na lôžku a vhodne zvoleným pohybom. Vo väčšine prípadov zápal ischiasu, podobne ako aj iných problémov s pohybovým aparátom, ustane po pôrode, kedy sa zníži aj tlak vyvíjaný na chrbticu.

Prevencia pre tehotné ženy

U tehotných žien dochádza k mnohým zmenám. Vyššia hmotnosť a bruško môžu vyvolať rôzne bolesti pohybového aparátu a bolesti krížov, chrbtice či nôh, nie sú žiadnym prekvapením. Spôsobuje to nie len vyššia hmotnosť, ale tiež zadržiavanie vody

V prípade, že sa u tehotnej ženy objaví bolesť sedacieho nervu, skúste nasledovné tipy:

  • Na miesto, kde cítite bolesť nanášajte teplý krém. Bolesť by sa mala zmierniť.
  • Ak môžete, urobte si krátku prestávku a ľahnite si na pohodlnú posteľ, či pohovku.
  • Snažte sa spať na boku tak, aby ste necítili bolesť.
  • Pre väčšie pohodlie počas spánku, používajte pevný matrac, ktorý dá chrbtici dostatočnú oporu. Medzi nohy si umiestnite tehotenský vankúš, ktorý udržiava panvu v správnej polohe, čím sa vyhnete tlaku na sedací nerv.
  • Plávanie uvoľňuje tlak na sedací nerv, keďže vztlak vody dočasne uľaví chrbtici od hmotnosti tela.
  • Skvelou pomôckou sú aj Kegelove cviky, ktorými si posilníte svaly panvového dna a zmierňujú bolesti.

Ako prebieha pri zápale sedacieho nervu liečba?

Ischias nie je vždy nutné liečiť, pretože zhoršený stav sa často sám prirodzene zlepší behom šiestich týždňov. Ak je však bolesť závažná alebo trvalá a neustupuje, je k dispozícii niekoľko možností liečby. K liečbe tohto ochorenia sa využívajú konzervatívne metódy, ktorých súčasťou je aplikácia analgetík (liekov proti bolesti), ktoré však nie je možné užívať na dlhodobej báze.

Fyzioterapia využíva praktiky postizometrickej relaxácie PIR, ktoré účinne kombinujú izometrickú kontrakciu a následné uvoľnenie svalu. Následkom kontrakcie a relaxácie je prirodzené natiahnutie svalstva. Vďaka PIR technike je zlepšená cirkulácia krvi v danom svale a vďaka kyslíku sú započaté hojivé biologické procesy.

Fyzikálna terapia je doplnkovou liečbou, ktorá znižuje bolestivosť a opuch v mieste zapáleného ischiasu. Pri zápale sedacieho nervu sa aktívne využíva magnetoterapiaelektroliečba a ultrazvuková terapia, ktoré svojím pôsobením na sval spôsobujú mikromasáž, a tým zväčšenie krvného riečiska.

Ako dlho zápal ischiasu trvá?

Ako pri všetkom, aj v tomto prípade je to veľmi individuálne. Záleží od toho, ako rýchlo dosiahneme uvoľnenie nervového koreňa. Akútny zápal môže trvať vlepšom prípade 1 týždeň až po 3 mesiace. Veľa bude záležať od vhodne zvoleného liečebného postupu. Naši fyzioterapeuti upozorňujú, že sa vôbec neodporúča vyhýbať sa pohybu. Je pravda, že pohyb môže bolesť ešte zhoršiť, preto je potrebné zvoliť vhodný pohyb a jeho primerané množstvo. Ak by ste iba užívali lieky a oddychovali, hrozí, že vám atrofuje svalstvo, a to neprospieva tomuto stavu. Pohyb je pre liečenie veľmi dôležitý.

Aké cviky sa pri ischiase odporúčajú?

Ako sme naznačili vyššie, pôvod bolesti môže byť aj v chrbtici. Preto je nutné neliečiť len symptómy ale priamu príčinu. Pri akútnom stave vám lekár predpíše lieky proti zápalu, prípadne opuchu, no je nutné ich kombinovať s pohybovým režimom.

Tu sú zásady pohybu:

  • Polohu v ľahu meňte čo najčastejšie. Najlepšia je úľavová poloha, s vypodložením kolien, resp. stabilizačná poloha (na boku, na chrbte).
  • Podsadzujte sa cez boky a ruky. Kým sa postavíte, na chvíľu zostaňte v tejto polohe (s napnutými rukami).
  • Hneď sa snažte dostať do stoja a chôdze.
  • Ideálna je chôdza s dvoma francúzskymi barlami.
  • Vyhýbajte sa dlhodobému sedeniu, ktoré irituje nerv.

V prípade, že príčinou zápalu sedacieho nervu nie je posunutá platnička, vzniknuté bolesti a pocit napätia pomôžu zmierniť nasledujúce strečingové cvičenia.

  1. Ľahnite si na chrbát, chyťte sa rukami za koleno a členok nohy, ktorá vás bolí. Priťahujte ju smerom k hrudníku a keď pocítite napnutie, držte nohu v tejto polohe 30 sekúnd. Cvičenie opakujte trikrát.
  2. V polohe ležmo pokrčte nohu, ktorá vás bolí a preložte ju cez druhú. Tú potom chyťte pod kolenom a obe nohy priťahujte k sebe. Opäť počkajte 30 sekúnd a zopakujte trikrát.
  3. Jednu pritiahnite k bruchu, chyťte sa okolo stehna a vytiahnite nohu za pätou hore smerom ks tropu. Len pokiaľ necítite príliš veľkú bolesť. Zostaňte v polohe po dobu 20-30 sekúnd a zopakujte na druhú nohu.

Ako masírovať sedací nerv?

Neodporúča sa sedací nerv masírovať ako pri bežnej masáži. Treba vynechať aj naťahovanie boľavého nervu. Na internete nájdete mnoho cvikov na ischias, ktoré zahŕňajú stretčing hamstringových svalov, ale práve to zvyšuje citlivosť a podráždenie nervu. Je potrebný nedráždiaci (neiritujúci) pohybový vzorec, aby sa nerv kĺzal a pohyboval, nie napínal. Toto cvičenie sa volá nervový flossing a jeho cieľom je, aby sme nerv ťahal len na jednom konci a na druhom sa uvoľňoval.

Ako predchádzať zápalu ischiasu?

Jedným zo základných pravidiel je pravidelný a vhodný pohyb – ak máte sedavé zamestnanie práve sedacia časť a chrbtica sú pod veľkým tlakom, ktorý ich zároveň oslabuje. Dbajte na kompenzáciu dlhého sedenia, alebo výkonnostného športu a pravidelne posilňujte a uvoľňujte sedacie svaly a stehná. Upravte držanie tela a posilnite telo celkovo. Všímajte si ako sa hýbete aj pri každodenných činnostiach, naučte sa, ako správne zdvíhať ťažké bremená tak, aby ste sa si neublížili, pretože práve pri takýchto pohyboch sa ľudia najčastejšie zrania.

Príďte sa poradiť zdarma >>>>

Aký užitočný bol tento príspevok?

Kliknutím na hviezdičku ohodnotíte článok

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hlasov: 49

Zatiaľ žiadne hodnotenie! Buďte prvý, kto ohodnotí tento príspevok.

MUDr. Jozef Staríček
Web | +

Odborné vzdelaný na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1963 – 1969)
Atestovaný v obore balneológie a liečebnej rehabilitácie, ortopédie, pediatrie, akupunktúry a telovýchovnom lekárstve.

Medicínska prax: 45 rokov praxe z toho 10 rokov ako lekár v arabskom svete. Dokáže hovoriť s pacientom v 4-och jazykoch (Angličtina, Nemčina, Ruština a Arabčina). Problematike sa venuje komplexne v spolupráci s lekármi, fyzioterapeutmi a inými odborníkmi v rámci PROFY.