Skracovačky, alebo brušáky, patria medzi najfrekventovanejšie cviky z pohľadu ich prevádzania rekreačnými športovcami. Dôležité však je poznamenať, že cvičenie skracovačiek nemusí byť vždy šťastným riešením, a to najmä ak sa jedná o ich cvičenie so zafixovanými dolnými končatinami. Brušáky sú vo všeobecnosti cvičením, ktoré až extrémne namáha chrbticu a spôsobuje skrátenie viacerých svalov. Následkom skrátenia týchto svalov dochádza k bolesti chrbtice, narušenia prirodzenej lordózy a možnej dysbalancií svalov s predpokladom na poškodenie platničky – hernia a protrúzia disku

 

Skracovačky môžu byť nebezpečné

To, či nám skracovačky skutočne ublížia môže pacient badať sám na sebe. Po výkone týchto cvikov, a to najmä s fixáciou dolných končatín, trpí na bolesť v oblasti sakrálnej chrbtice (krížovej chrbtice). Dôvodom bolesti je jeden sval, a to lat. musculus iliopsoas, ktorý sa nevhodným fyzickým namáhaním viac a viac skracuje. Tento sval nemá v slovenčine jednotný názov, avšak hľadať ho môžeme taktiež pod názvom bedrovo-stehenný sval, čo naozaj dôveryhodne vykresľuje jeho polohu. 

 

Musculus iliopsoas sa zaraďuje do kategórií ohýbačov, pričom sa priamo podieľa na flexií v bedrovom kĺbe. Jeho pôsobenie využívame pri bežných dynamických aj statickým činnostiach – chôdza, beh, držanie postury. Aj vďaka tomuto svalu dokážeme stáť s rovným chrbtom – čiže prehlbuje prirodzenú lordózu v oblasti bedier. Skrátenie tohto svalu môže mať za následok bolesť najmä pri dynamickej činnosti, kedy sa tento sval bolestivo a jemne naťahuje. Pri vykonávaní skracovačiek sa tento sval ešte väčšmi skráti, čo môže až viesť k značnej svalovej dysbalancií, a to najmä v prípade, ak sa snaží cvičenec preniesť váhu na inú časť chrbtice z dôvodu bolesti tohto skráteného svalu.  

 

Aký cvik na chrbticu  a brucho odporúčame? 

Skracovačky, resp. brušáky, môžu byť vhodné len pre určitú skupinu športovcov, a to pod dohľadom skúsených kondičných trénorov. Brušáky nie sú vhodné pre rekreačných cvičencov, ktorí týmto cvičením sledujú nárast svalovej hmoty brušných svalov. V tom prípade odporúčame SM systém ako spôsob, účinného posilnenia chrbtového svalstva, zatiaľ čo si svaly brucha vystačia s odporovými cvičeniamiplank a pod.. Plank stabilizuje celý core, alebo hlboký stabilizačný systém, a nezaťažuje chrbticu vo vertikálnom smereSM systém je založený na správnom dýchaní, prevádzaní malých pohybov na fixovanej položke, zatiaľ čo rukami vykonávame trakčné pohyby zapájajúce aj tie najmenšie svaly chrbtice. 

 

Aký užitočný bol tento príspevok?

Kliknutím na hviezdičku ohodnotíte článok

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hlasov: 2

Zatiaľ žiadne hodnotenie! Buďte prvý, kto ohodnotí tento príspevok.

MUDr. Jozef Staríček
Web | +

Odborné vzdelaný na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1963 – 1969)
Atestovaný v obore balneológie a liečebnej rehabilitácie, ortopédie, pediatrie, akupunktúry a telovýchovnom lekárstve.

Medicínska prax: 45 rokov praxe z toho 10 rokov ako lekár v arabskom svete. Dokáže hovoriť s pacientom v 4-och jazykoch (Angličtina, Nemčina, Ruština a Arabčina). Problematike sa venuje komplexne v spolupráci s lekármi, fyzioterapeutmi a inými odborníkmi v rámci PROFY.