Koleno je najväčší kĺb v tele. Jeho horné a dolné kosti sú oddelené meniskami. Horná kosť nohy, nazývaná stehenná kosť,  a dolné kosti, ktoré poznáme pod menami píšťala a ihlica, sú spojené väzmi, šľachami a svalmi. Povrch kostí vo vnútri kolenného kĺbu je pokrytý kĺbovou chrupavkou, ktorá absorbuje šoky spôsobené nárazmi, pohybom a záťažou. Chrupavka tiež poskytuje hladký, kĺzavý povrch pre pohyb kĺbov.

Príčiny a symptómy poranenia kolena

Byť aktívny je jednou z najlepších vecí, ktoré môžeme urobiť pre svoje kĺby a zvyšok tela. Väčšina ľudí však už mala, aspoň raz v živote, problémy s kolenom spôsobené akoukoľvek fyzickou aktivitou. Ťažkosti sa tiež môžu postupne vyvíjať každodenným opotrebovaním alebo nadmerným zaťažovaním.

Najčastejšie problémy, ktoré postihujú túto časť tela sú poškodenie menisku, skríženého väzu a chrupavky. Dôvody bolesti sú rôzne, liečba sa preto vždy líši v závislosti od príčiny. Bežné symptómy poranenia kolena môžu zahŕňať bolesť pod kolenom, opuch alebo stuhnutosť.

Prevencia bolesti a opuchu kolena

Ak sa chcete vyvarovať bolesti pod kolenom, odporúčame vám nenosiť ťažké predmety. Všetky činnosti prispôsobte vašej veľkosti, sile a schopnostiam.  Pri športových a rekreačných aktivitách, ako je napríklad korčuľovanie a futbal, používajte chrániče kolien. Pred a po každom cvičení dajte priestor strečingu.  Počas športových aktivít používajte správne techniky a pozície, aby nedošlo k namáhaniu svalov. Na osvojenie správnych techník je ideálne cvičenie s certifikovanou osobou. Odborník vám aspoň v začiatkoch cvičenia môže poskytnúť užitočné informácie o vykonávaní zdravého pohybu. Vyvarujte sa opakovanému pohybu kolien v každodenných rutinách. Ak máte pocit, že niektoré činnosti na vašom pracovisku vám spôsobujú bolesť pod kolenom, obráťte sa na oddelenie ľudských zdrojov. Získajte informácie o tom, ako vykonávať vašu prácu iným spôsobom, efektívne, no bez bolesti.

Bolesť pod kolenom a domáca liečba

Domáca liečba vám môže pomôcť zmierniť opuch, bolesť a stuhnutosť. Základným pravidlom je odpočinok. Zastavte, zmeňte alebo prerušte akúkoľvek činnosť, ktorá môže spôsobovať bolesť pod kolenom alebo stuhnutosť. Pri odpočinku je dobré položiť malý vankúš pod koleno.

Ľad zníži bolesť a opuch. Aplikujte ľad hneď ako spozorujete prvé náznaky opuchu a nechajte ho pôsobiť desať až dvadsať minút, trikrát denne. Počas prvých 48 hodín sa vyhýbajte   horúcej sprche, vani a obkladom alebo alkoholickým nápojom. Tie môžu opuch zvyšovať. Po 48 hodinách, ak opuch zmizne, začnite aplikovať suché teplo.

Kompresia pomocou elastického obväzu môžu tiež znižovať opuch. Známky, že obväz je príliš tesný, zahŕňajú necitlivosť, brnenie, zvýšenie bolesti, a opuch v oblasti pod obväzom.

Boľavú oblasť sa pokúste polohovať tak, aby bola nad úrovňou srdca. Pomôžete tak minimalizovať opuch. V prípade, že vám to nespôsobuje žiadnu bolesť, masírujte problémové miesto a podporte tok krvi.

Kedy vyhľadať odborníka

Ak bolesť pod kolenom a opuch neustupujú ani po dvoch dňoch domáceho liečenia, vyhľadajte pomoc odborníka. Upozornením na potrebu odbornej rady môže byť tiež podivný tvar boľavej oblasti, neschopnosť chôdze, slabosť, nestabilita a zväčšený kĺb. Príznakmi poškodenia nervov alebo krvných ciev sú necitlivosť a mravčenie.

Liečba kolena môže zahŕňať opatrenia prvej pomoci, odpočinok, fyzikálnu terapiu, medicínu a v niektorých prípadoch aj operáciu. Spôsob liečby závisí od miesta, typu a závažnosti poranenia.

Príďte sa poradiť zdarma >>>>