Únavová zlomenina je častým bežeckým zranením, ktoré však môže postihnúť každého. K zlomenine môže dôjsť paradoxne aj pri menšej záťaži, avšak problém ústi z hlbšej kauzality. Pri únavových zlomeninách si musíme uvedomiť, že kosť je stále tkanivom, hoci veľmi pevným. Kosť sa rovnako ako sval, vplyvom zaťaženia mení a prestavuje tak, aby vedela reagovať na extrémnejšie podnety svojou stabilitou. Už z tejto vety môžeme predpokladať, že únavová zlomenina je reakciou na neprimerane veľkú záťaž. Dobrou správou je, že pred tým, než k samotnej zlomenine dôjde, nám telo poskytne rad sprievodných príznakov, ktoré nám signalizujú, že niečo nie je v poriadku. 

 

Únavová zlomenina a jej vznik 

Ako sme už vyššie zmienili, únavová zlomenina nastáva vtedy, keď ju športovec čaká čo najmenej. V praxi sa stretávame s týmto typom zlomeniny najmä v oblasti priehlavku či predpriehlavku chodidla, avšak výnimkou nie je ani ramienko panvovej kosti. Bolesť v daných miestach môže pretrvávať aj mesiac a neodporúčame signály svojho tela ignorovať. Ich ignorácia môže vyústiť do silnej, akútnej bolesti, ktorú si pacienti so zlomeninou ramienka panvovej kosti môžu zameniť s natiahnutím slabín. Športovci, s vysokým prahom bolesti, často zachádzajú do extrémov, kedy bolesti spôsobené únavovou trhlinou ignorujú. Výsledkom je nutnosť operačnej liečby. 

 

Zlomenina tohto typu je podmienená vysokou a neprimeranou záťažou, ku ktorej sa často pridá nedostatok dôležitých stavebných suplementov. Vápnik, vitamín D3, vitamín K2 sú základnými a nenahraditeľnými faktormi, ktoré ovplyvňujú vitalitu kostí. Vitalita kostí je nie len to, aká je kosť tvrdá. Vyššie zmienené zložky ovplyvňujú aj rýchlosť a kvalitu s ktorou sa kosť prestavuje a vymieňa odumreté bunky za nové

 

Vznik tohto typu zlomeniny je vopred signalizovaný miernym pobolievaním v oblasti potencionálneho vzniku zlomeniny. Vo väčšine prípadov si rekreačný či profesionálny športovec naordinuje pokojový režim a v prípade, že bolesť pretrváva, navštívi povereného fyzioterapeuta. 

 

Rehabilitácia po únavovej zlomenine

Rehabilitácia po únavovej zlomenine môže zabrať viac času, ako po zlomenine vplyvom traumy. Dlhodobejší vznik zlomeniny ovplyvňuje aj okolité mäkké tkanivo, ktoré sa môže nevhodne pretransformovať, a tak prispieť k vzniku dysbalancií. Tieto svalové dysbalancie riešime vhodným cvičením – rehabilitáciou, zameranou práve na daný problém.  Dôležitou súčasťou liečby a kooperácie medzi fyzioterapeutom a ortopédom je najmä zistenie príčiny vzniku zlomeniny – nesprávna technika v kombinácií s neprimeranou záťažou a podobne. Základom je nie len liečba a zamedzenie bolestivosti, ale aj predchádzanie recidíve. 

 

Ktoré prvky stravy pomôžu pri rekonvalescencií? 

Vápnik je neodmysliteľnou súčasťou v spojitosti s vitalitou kostí a až 99% jeho obsahu sa nachádza v kostiach a zuboch človeka. Jeho funkciou je regulácia bunečných membrán, prenos nervového vzruchu či ovplyvňovanie pružnosti svalových vlákien. Nedostatok vápnika sa môže prejavovať zvýšeným výskytom zlomenín a zubných kazov či častými svalovými kŕčmi. 

Vitamín K2 je veľmi dôležitým prvkom v prípade zlomenín vo všeobecnosti. Tvorí ho dvojica K1 a K2, ktorá je tvorená v zdravej črevnej mikroflóre. Priamo ovplyvňuje riadenie a vstrebávanie vápnika do kostí a navádza ho priamo tam, kde je vápnik potrebný. 

Vitamín D3 uzatvára trojicu veľmi dôležitých prvkov pri prevencií daného problému. Vitamín D3 pomáha absorbovať vápnik do potrebných miest, ktoré sú určené práve vitamínom K2. S obľubou je využívaný ako doplnok stravy pri rednutí kostí, pri nedostatku vápnika, po pôrode či pri vzniku osteoporózy.

Aký užitočný bol tento príspevok?

Kliknutím na hviezdičku ohodnotíte článok

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hlasov: 1

Zatiaľ žiadne hodnotenie! Buďte prvý, kto ohodnotí tento príspevok.