Máte problémy s chôdzou a pohybom v oblasti panvy, bolesti kolien alebo chrbtice? Môže to byť následok opotrebovania bedrového kĺbu. Artróza bedrového kĺbu väčšinou postihuje starších ľudí a problémy s bedrovým kĺbom sú u nich najčastejšou príčinou kostrovo-svalovej invalidity. Ako teda tomuto ochoreniu predchádzať a o čo vlastne ide?

Bedrový kĺb a jeho funkcia

Bedrový kĺb je najväčším a najviac namáhaným kĺbom ľudského tela, pretože nesie hmotnosť tela a pomáha držať telo vzpriamené. Je zložený z jamky v panvovej kosti a do nej zapadajúcej hlavice na krčku stehennej kosti. Umožňuje pohyb dolnej končatiny ako celku voči trupu, ale takisto chôdzu a beh a tiež jednoduché úkony ako sedenie a vstávanie.

Ochorenie a poškodenie bedrového kĺbu

Artróza bedrového kĺbu samozrejme nie je jediným možným ochorením či poškodením tohto dôležitého miesta na tele. Bolesti pri samotnom pohybe, ale aj v pokoji, alebo obmedzená hybnosť môžu byť signálmi, že niečo nie je v poriadku.

Artróza bedrového kĺbu

Artróza, resp. koxartróza je degeneratívne ochorenie bedrového kĺbu, ktoré vzniká prevažne chronickým preťažovaním. Ide o bolestivé a zápalové ochorenie a primárne postihuje kĺbnu chrupavku a neskôr aj kosť a okolité mäkké tkanivá (kĺbne púzdro, väzy). Chrupavka stráca svoj hladký povrch, najprv na nej vznikajú lokálne defekty, neskôr dochádza k jej strate. Na povrchu kosti sa začínajú tvoriť tŕňovité výrastky a kĺb sa zapaľuje. Tekutina, ktorá obyčajne kĺb premazáva, obsahuje čiastočky kostných a iných chemických kryštálov. Artrózou trpí 12-15% populácie, u ľudí nad 75 rokov sa nachádza vo viac ako 80%. 

Príčiny vzniku artrózy sú rôzne, avšak väčšina z nich vychádza z chronického preťaženia. Môže to byť napr. nerovnaká dĺžka končatín, hypermobilita, nadváha, opakované úrazy, zápaly, ale aj poruchy metabolizmu. Ďalšími faktormi ovplyvňujúcimi bolesť pri artróze môžu byť aj poloha spánku, nesprávny matrac, sedavé zamestnanie, či naopak veľa neadekvátneho pohybu.

Príznaky artrózy bedrového kĺbu 

Môže sa začať prejavovať tŕpnutím nohy od chrbtice, bolesťami nôh, bolesťami v sedacej časti, slabinách, stehne alebo v kolene. Ťažšie prípady bolesti sa prejavujú v pokoji a v noci. Väčšinou sa bolesť zhoršuje pri vykonávaní určitého pohybu alebo v niektorých prípadoch, aj pri zmene počasia. Bolesť v oblasti bedra môže byť bodavá, tupá alebo sústavná a nie vždy sa bolesť objavuje v postihnutom kĺbe. Okrem bolesti nôh od chrbtice a tŕpnutia nohy, môžu mať ľudia trpiaci týmto ochorením aj obmedzenú pohyblivosť, alebo pocit ťažkých nôh či dokonca poruchy chôdze a takisto sa objavuje praskanie v kĺbe. Pacienti môžu pociťovať stuhnutosť a nestabilitu postihnutého kĺbu. 

Liečba artrózy bedrového kĺbu

Cieľom liečby artrózy bedrového kĺbu je odstrániť alebo minimalizovať bolesť a zachovať, či zlepšiť pohyblivosť. Postihnutí by si mali vedieť udržiavať telesnú hmotnosť, cvičiť, ale vyhýbať sa extra namáhavej činnosti. Pri chôdzi je vhodné používať pomôcky a pomáhať si držiakmi. Veľmi účinná býva v týchto prípadoch fyzioterapia, ktorá výrazným spôsobom zlepšuje kvalitu pohybu, magnetoterapia, akupunktúra a hydroterapia. Lokálna aplikácia tepla pomáha s uvoľnením stuhnutosti a bolesťou, ale na samotný stav artrózy nemá vplyv. Je dôležité si uvedomiť, že pri artróze prebieha primárne degeneratívny proces (poškodenie chrupavky atď.) a sekundárne zápalový proces, spôsobujúci bolesť a iné komplikácie, ktorý sa správnou liečbou a fyzioterapiou dá zmierniť alebo až odstrániť.

Artróza bedrového kĺbu sa lieči aj chirurgicky. Najčastejšie vykonávaným zákrokom u nás na Slovensku je totálna endoprotéza kĺbu, kedy sa bedrový kĺb vymieňa za nový. V dnešnej dobe sú operácie bedrovej kosti vysoko úspešné. Nové náhradné kĺby vydržia až 10 – 15 rokov. Robieva sa napríklad aj osteotómia, kedy sa znova vyrovnávajú konce kostí a zmierni sa tak záťaž kĺbu. Treba však poznamenať, že dôležitou súčasťou operačných zákrokov, je rehabilitácia pred a tiež po operácii, ktorá výrazným spôsobom napomáha rekonvalescencii.

Môžu pomôcť aj vložky do topánok, ktoré tlmia nárazy pri chôdzi, avšak vhodnosť ich používania je nutné konzultovať s fyzioterapeutom alebo ortopédom. 

Z dlhodobého hľadiska nie je vhodné bolesť bedrového kĺbu riešiť iba tabletkami proti bolesti, nakoľko nimi nevyriešite príčinu. Život s bolesťou nie je jednoduchý, o to viac by ste svoju pozornosť mali upriamiť na metódy, ktoré sú overené a fungujú. V prvom rade už spomínané cvičenie s fyzioterapeutom, keďže zachovanie samostatnosti pri pohybe by mala byť priorita každého pacienta. 

Ďalšie dôvody bolesti bedrového kĺbu

Zápaly bedrového kĺbu

Bolesť bedrového kĺbu nemusí hneď znamenať artrózu. Môže ísť o jeho akútny zápal z dôvodu preťaženia, vírusu, prechladnutia a mnoho iných príčin. 

O samotnom zápale bedrového kĺbu, máme na našej stránke osobitný článok. 

Bolesť bedrových kĺbov v tehotenstve

Cítite počas tehotenstva v bedrovom kĺbe bolesť? V tehotenstve sa bolesť zvykne vyskytovať v treťom trimestri ale pokojne aj skôr. Môže byť prirodzená, alebo môže dôjsť k zhoršeniu predchádzajúcich, často nespozorovaných zdravotných problémov. Všetko to spôsobujú tehotenské zmeny v ženskom organizme.

Na bolesti bedier má vplyv nárast telesnej hmotnosti, oslabenie chrbtového a brušného svalstva, utlačenie nervov a vyššie hladiny hormónov. Práve v dôsledku uvoľňovania hormónu relaxín, sa uvoľňujú aj kĺby a kosti panvy, aby sa pripravili na samotný pôrod. V tomto období je pre ženu vhodné cvičenie pre tehotné podľa jej potrieb a spanie s vankúšom na kojenie medzi kolenami. Ak žena trpí nadmernou pohyblivosťou (hypermobilitou) bedrových kĺbov, môže sa jej stav počas tehotenstva zhoršiť a môže pociťovať značnú nestabilitu v oblasti bedier. V tom prípade je vhodné, aby aj počas tehotenstva posilňovala svaly nôh a v oblasti panvy, ktoré bedrové kĺby stabilizujú. Naopak, ak má žena bedrové kĺby skôr menej pohyblivé, môže sa pri cvičení zamerať na mobilitu. 

Niekedy bolesti bedrových kĺbov pokračujú aj po pôrode. Aby sa predišlo operácii bedrového kĺbu, je dôležité mať dostatok pohybu a zvoliť vhodné cviky, s čím vám radi pomôžeme u nás v PROFY.

Prípadne, ak máte chuť si zacvičiť doma, nenechajte si ujsť článok s cvikmi pre tehotné.

Bolesť bedrového kĺbu spôsobená pretrénovaním

Bolesť, únava, horúčka, zranenie – to môžu byť prejavy pretrénovania. A dochádza k nemu nielen u vrcholových športovcov, ale u každého, kto sa vrhne na šport a pohyb bezhlavo a nedopraje si dostatočnú regeneráciu a zotavenie sa.  Skutočne nepodceňujte príznaky pretrénovania, pretože dôsledky sa vám nemusia páčiť. Môžete si privodiť nielen nechuť k samotnému pohybu, ale aj vážne zranenie, a nielen bedrového kĺbu. 

Príznaky pretrénovania:

  1. Nadmerná únava aj pri bežnom tréningu
  2. Nevoľnosť
  3. Bolesť svalov a kĺbov 
  4. Znížený výkon
  5. Znížená imunita – časté prechladnutia, infekcie dýchacích ciest, ap.
  6. Zhoršená kvalita spánku
  7. Strata chuti do jedla a chudnutie, alebo naopak prejedanie sa a priberanie
  8. U žien, poruchy menštruácie

Ako sa z pretrénovania dostať?

  • Dajte si pauzu od tréningov – neznamená to, že sa musíte prestať hýbať úplne. Prechádzajte sa, alebo cvičte jemnejšie druhy cvičenia, ako napr. jogu alebo Pilates.
  • Dostatočne spite a jedzte vyvážene
  • Po nabratí síl sa k tréningu pozvoľna vráťte
  • Zmeňte prístup k cvičeniu
  • Naučte sa počúvať signály tela

Príďte sa poradiť zdarma >>>>

Aký užitočný bol tento príspevok?

Kliknutím na hviezdičku ohodnotíte článok

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hlasov: 1

Zatiaľ žiadne hodnotenie! Buďte prvý, kto ohodnotí tento príspevok.

MUDr. Jozef Staríček
Web | +

Odborné vzdelaný na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1963 – 1969)
Atestovaný v obore balneológie a liečebnej rehabilitácie, ortopédie, pediatrie, akupunktúry a telovýchovnom lekárstve.

Medicínska prax: 45 rokov praxe z toho 10 rokov ako lekár v arabskom svete. Dokáže hovoriť s pacientom v 4-och jazykoch (Angličtina, Nemčina, Ruština a Arabčina). Problematike sa venuje komplexne v spolupráci s lekármi, fyzioterapeutmi a inými odborníkmi v rámci PROFY.

Dipl. Fyz. Patrik Kuhnel
Fyzioterapeut v | +

Vzdelanie:
SZS Diplomovaný fyzioterapeut
Metodiky:
McKenzie
Dornova metóda
Mobilizačné techniky
Špecializácia:
Rekreační aj vrcholoví športovci
Bolesti chrbtice
Dolné končatiny
Chodidlo