Správne držanie tela je základom pre zachovanie tak ako zdravej chrbtice, tak aj zvyšku pohybového aparátu. Mnohí pacienti sa sťažujú na bolesti spojené s častými blokádami či spazmami, ktoré však nemusia ústiť z degeneračných ochorení, a s najväčšou pravdepodobnosťou sú spojené práve s nesprávnym držaním tela. Na správne držanie tela musíme dbať nie len pri státi, ale aj pri sedení či ležaní. 

Držanie tela je z časti ovplyvňované pohybovými a posturálnymi stereotypmi, a preto si ich nesprávne prevádzanie pacient neuvedomuje. Pohybové stereotypy sú základné rutinné pohyby a sú riadené pomocou CNS (centrálnej nervovej sústavy) – sú geneticky a predispozične dané. Ich náprava sa lieči terapiou centrálneho systému tak, aby si pacient zaužíval technicky správne pohyby. 

Okrem posturálnych a pohybových stereotypov vplýva na správne držanie tela aj samotná anatómia. Medzi najčastejšie problémy patria deformity chrbtice či chodidiel. 

Správne držanie tela: Vplyv chodidiel 

Vplyv chodidiel na chrbticu, a tým aj na správne držanie tela, je nezanedbateľný. V ortopedickej praxi sa často stretávame najmä s dorastencami, ktorí majú prvotné štádia civilizačných chorôb. Už v dorasteneckom veku trpia deformitami chrbtice, prevažne z nesprávneho sedenia či vplyvu nevhodných školských tašiek. Medzi ďalšie deformity patria ploché nohy, vbočené palce, ochabnuté klenby chodidiel

 

Chodidlá sú veľmi variabilným nástrojom stability, ktorý môže byť, predovšetkým v mladom veku, negatívne ovplyvnený najmä výberom nesprávnej obuvi. V predškolskom či školskom veku dieťaťa je možné aktívne s týmito deformitami pracovať, posilňovať klenbu nohy a šľachy, ktoré zabezpečujú jej elasticitu a distribúciu prenášaných síl

 

V chodidle sa nachádza viac ako 200 000 nervových zakončení, ktoré sú súčasťou 26 kostí, 33 kĺbov a 10 rôznych svalov a šliach. Nesprávnou obuvou v detskom veku sa môžeme dopracovať k ochabnutiu a skráteniu niektorých svalov natoľko, že negatívne ovplyvňujú držanie tela. 

 

Ochabnutie či skrátenie svalov je často spôsobené obuvou, ktorá je predimenzovaná v častiach opory klenby. Táto klenba následne nepotrebuje vyvíjať napätie, ktoré by ju zároveň posilňovalo, a postupom času dochádza k jej ochabnutiu. Najčastejším dôsledkom je vznik vbočeného palca a vysunutia kosti, ktorý sa snaží chodidlo stabilizovať a vyvážiť

Správne držanie tela: Skolióza a kyfóza 

V prípade, že pacient trpí deformitou chrbtice nie je možné mať správnu posturu. Často sa jedná práve o frekventované vybočenia chrbtice, kedy sa pacient podvedome snaží vyvážiť svoje ťažisko do protiľahlej strany od vybočenia. Takáto skutočnosť vplýva na celú posturu v negatívnom zmysle. Skolióza aj kyfóza sú degeneračné ochorenia čo znamená, že postupom času sa zdravotný stav pacienta zhoršuje. Bez správneho cvičenia a aplikácie korekčných pomôcok nie je možné zabezpečiť správne držanie tela. 

 

Medzi korekčné pomôcky sa zaraďuje napr. korzet, ktorý pacient nosí niekoľko hodín denne po určitú časovú jednotku, ktorá je odporúčaná ošetrujúcim ortopédom. V horších štádiách skoliózy a kyfózy sú ďalším zdrojom bolesti kĺby. Myoskeletálna medicína, medicína zaoberajúca sa kĺbmi, svalmi a ich kooperáciou, sleduje pacienta ako celok a snaží sa odstrániť biomechanické komplikácie. 

 

Držanie tela v neposlednom rade ovplyvňuje životospráva a vplyv návykov pacienta. Civilizačné ochorenia sú jedným z najčastejších faktorov ovplyvňujúcich vitalitu chrbtice a s ňou spojené správne držanie tela. Inaktivita, obezita, deformácie chodidiel či chrbtice sú len počiatočnými spúšťačmi degeneratívnych ochorení, prípadne chronických bolestí chrbtice