Príčiny bolesti lopatiek

„Oslabené medzilopatkové svaly, “vyskočené lopatky“. S týmto výrazom ste sa určite už párkrát v živote stretli. Často možno pozorovať tzv. odstávajúce lopatky. Fyzioterapeuti však na lopatku pozerajú aj v súvislosti s ramenným kĺbom, rebrami, kľúčnou kosťou, krčnou a hrudnou chrbticou. Lopatka môže odstávať v rôznych miestach: napr. spodný uhol lopatky, alebo jej vnútorný okraj. Medzi najznámejšie svaly (lat. musculi) lopatky zaraďujeme nasledujúce svaly: stredné a dolné vlákna trapézu, zdvíhač lopatky,  m. rhomboideus minor a major, serratus anterior. Ak je  napr. serratus anterior oslabený, lopatka odstáva práve pri vnútornom okraji (v lekárskych správach často popisovaná ako tzv. scapula alata). Bolesť lopatky môže vychádzať z krčnej chrbtice, poprípade dlhodobým zaťažovaním a preťažovaním svalových vláken bez kompenzácie a bez strečingu. Vznikajú tak asymetrie a svalová nerovnováha. V rámci anamnézy zisťujeme, či je prítomné aj tŕpnutie prstov, vystreľujúca bolesť do lakťa, bicepsu, tricepsu.

Lopatky u detí

Chybnosť postavenia lopatiek si všímame najmä u čerstvých školákov, začínajúcich sedavý spôsob života. Vtedy je potrebné zvoliť kreatívny typ kompenzácie vrámci mimoškolských aktivít. Pokyn rodiča dieťaťu: „vystri sa!“ nestačí. Dieťa vtedy pritiahne lopatky k sebe a nadvihne hrudník. Priťahovače lopatky sú tak nadmerne zaťažované a hrudník nie je stabilizovaný. Najvhodnejším športom sú športy symetrické, kde dieťa zapája svalstvo na oboch stranách tela (plávanie, lezenie, tancovanie, beh…). Samozrejme je dôležité, aby dieťa šport bavil a aby malo v pohybe záľubu. Je nutné podotknúť, že dieťa pravidelne hrajúce na klavíri (opäť aktivita v sede), môže časom cítiť bolesť lopatky, ako aj pri iných častiach chrbtice.

Pracovné zaťaženie a bolesť lopatky

Oslabené medzilopatkové svaly sú pozorovateľné aj u ľudí pracujúcich denne v kancelárii. V tomto prípade je najdôležitejšia prevencia: posilňovacie cvičenia spočiatku pod dozorom fyzioterapeuta, klasická masáž, mäkké techniky, správne držanie tela, aktivácia hlbokých svalov,  zmena polohy tela počas vykonávania práce. Vhodné je striedať sed na fit lopte, s klasickým sedom na kancelárskej stoličke. Je možné využiť aj tzv. balančné plochy (disky), ktoré sa položia na povrch stoličky. Detailné prevedenie správneho držania tela, ako aj efektné cvičenia vám radi ukážeme u nás na klinike.

Pomôžeme Vám trvalo odstrániť bolesť lopatiek>>>

Aký užitočný bol tento príspevok?

Kliknutím na hviezdičku ohodnotíte článok

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hlasov: 1

Zatiaľ žiadne hodnotenie! Buďte prvý, kto ohodnotí tento príspevok.

MUDr. Jozef Staríček
Web | +

Odborné vzdelaný na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1963 – 1969)
Atestovaný v obore balneológie a liečebnej rehabilitácie, ortopédie, pediatrie, akupunktúry a telovýchovnom lekárstve.

Medicínska prax: 45 rokov praxe z toho 10 rokov ako lekár v arabskom svete. Dokáže hovoriť s pacientom v 4-och jazykoch (Angličtina, Nemčina, Ruština a Arabčina). Problematike sa venuje komplexne v spolupráci s lekármi, fyzioterapeutmi a inými odborníkmi v rámci PROFY.