Naša chrbtica je silná a stabilná a takou aj zostane, ak budeme dodržiavať správne držanie tela. Keď sa začneme pri státí alebo sedení hrbiť, naše svaly a kĺby trpia, pretože sa nás snažia udržať rovno. Ak tak nerobíme, vedie to k bolestiam chrbta, či hlavy. Často bývajú spúšťačom aj iných chorôb. Zdravý chrbát má tri prirodzené zakrivenia: krčná lordóza, hrudná kyfóza a drieková lordóza. Správne držanie tela pomáha udržiavať tieto krivky v ich prirodzenom stave.

Nesprávne držanie tela je väčšinou spôsobené svalovou nerovnováhou a zníženou schopnosťou vnímať polohu a pohyby tela. Okrem toho, že nepôsobia esteticky (guľatý chrbát, zväčšené prehnutie v driekovej chrbtici), objavujú sa aj bolesti chrbta a obmedzenia v pohybe. Postupne sa ťažkosti môžu objavovať častejšie a trvajú dlhšie. Vyvinú sa ochorenia pohybového aparátu v prvom rade chrbtice.

Cviky na správne držanie tela pre deti aj dospelých

Viete, že na zlepšenie nesprávneho držania tela nám môže ľahko pomôcť jednoduché 10-minútové cvičenie?

1. Cvik na lepšie držanie tela

  1. Ľahneme si na brucho tak, aby naša tvár bola rovnobežne s podlahou
  2. Veľmi pomaly zdvihneme hornú časť tela s hlavou nahor. Pokúsime sa zdvihnúť hornú časť tela tak vysoko, ako je to možné, ale nepreháňame to, aby sme si nespôsobilí vážne zranenie.
  3. Ruky pritom nechávame pozdĺž tela s dlaňami na bokoch.

Ak robíme toto cvičenie správne, dokážeme aktivovať rôzne svaly nôh a chrbtové svaly, ktoré v priebehu času zabezpečia pevný základ pre naše telo a celkové držanie tela.

2. Dvíhanie rúk a nôh do kríža

Dáme sa „na štyri“ tak, aby bol chrbát vystretý. Nadýchneme sa a v rovnakom okamihu dvíhame pravú nohu a ľavú ruku. Tlačíme ich smerom von od tela, aby sme cítili, ako sa nám naťahuje svalstvo aj na rukách a nohách. Zdvihnuté končatiny však musia byť rovnobežne s trupom. Potom dvíhame rovnakým spôsobom ľavú nohu a pravú ruku. Tak ako pri väčšine cvičení aj tu platí, že pri záťaži (dvíhaní končatín) vydychujeme.

3. Sedľahy a sklápačky za pomoci kladky

Niekedy sú bolesti spodných svalov chrbta zapríčinené nevyváženosťou svalovej hmoty v driečnej časti chrbtice. Tento typ bolesti možno liečiť posilnením slabých brušných svalov, ktoré vyrovnávajú zaťaženie silných svalov v chrbte. Sedľahy a sklápačky za pomoci kladky sú najlepšími cvikmi na posilnenie drieku a pomáhajú aj našim spodným chrbtovým svalom.

Príďte sa poradiť zdarma >>>>