Výron na členku je veľmi častým zranením nielen u športovcov. Ľahko k nemu dôjde aj pri normálnej chôdzi. Stačí chvíľa nepozornosti a nepríjemná komplikácia je na svete. Výron na členku vzniká predovšetkým pri chybnom došľape alebo v dôsledku úrazu. Je to následok toho, že sa noha dostane do neprirodzenej pozície. Pri prenesení váhy na nestabilnú nohu sa končatina vytočí smerom von, čím sa chodidlo dostáva do neprirodzenej polohy smerujúcej dovnútra. V danom momente dochádza k natiahnutiu väzov nad rámec ich možností, čo môže znamenať ich natiahnutie alebo pretrhnutie. Za malú chvíľu sa vám na nohe objaví zmodranie a čiastočná strata pohyblivosti v členku sprevádzaná silnou bolesťou. Čo robiť v takomto prípade?

Prvá pomoc a koľko trvá liečba výronu členka

Studený obklad – Bezprostredne po vyvrtnutí členku by ste si na boľavé miesto mali priložiť studený obklad a dvihnúť nohu nad úroveň tela. Najideálnejšie je miesto schladiť ľadom. Pomôcť si môžete všetkým, čo nájdete v mrazničke. Mrazené veci si ale neprikladajte bezprostredne na poranené miesto, aby ste sa vyhli jemným omrzlinám. Použite radšej uterák alebo inú textíliu, do ktorej ich zabalíte a až potom si ich priložte.

Opuch a bolesť – Liečba spočíva predovšetkým v pokoji na lôžku a zafixovaniu nohy sťahujúcim obväzom. Ten však nesmie škrtiť ani obmedzovať prekrvenie. Na ranené miesto môžete aplikovať rôzne krémy na odstránenie opuchu alebo proti bolesti a zápalu ( flector, ibuprofen gél či voltaren) a to tri až štyrikrát denne. Tie prinášajú svalom, kĺbom a väzom úľavu, pomáhajú urýchliť regeneráciu tkanív a vstrebávaniu krvných podliatin. Dôležité je  tiež poranenú nohu nadmerne nezaťažovať aspoň po dobu niekoľkých nasledujúcich dní a vyhýbať sa došľapovaniu na ňu.

Rehabilitácia – Poúrazová rehabilitácia členku je veľmi dôležitá keďže nohy používame dennodenne pri obyčajnej chôdzi, behu alebo športe. Viac o rehabilitácii vyvrtnutého členku sa dočitate nižšie. Treba myslieť na to, že hojenie mäkkých tkanív trvá minimálne 6 týždňov. To znamená , že počas tohto obdobia stále môže členok pobolievať, byť mierne opuchnutý alebo v ňom budete mať pocit stuhnutosti. Sú to úplne normálne prejavy po takomto úraze, čiže sa netreba báť len musíte byť trpezliví.

Alternatívne pomôcky na zmiernenie bolesti a opuchu

Existujú aj rôzne domáce tipy a triky na zmiernenie bolesti a opuchu. Jednou z nich sú bylinky ako lopúch alebo kostihoj. Prikladajte si ich na postihnuté miesto, nechajte pôsobiť niekoľko hodín a sledujte ako sa bolesť a opuch znižuje. Pomôcť si môžete tiež vlažnými kúpeľmi, kde si pridáte epsomskú soľ. V kúpeli nohu udržte aspoň 20 minút. Pomôcť vám môže tiež pasta z kurkumy. Vytvoríte si ju zmiešaním približne jednej lyžice s trochou vody. Pastu si potom prikladajte na poradený členok. Využiť môžete tiež starú známu surovinu, ktorú nájdete v každej kuchyni. Je ňou cibuľa, kúsky ktorej si môžete priložiť na opuch a pripevniť obväzom.

Ako zabezpečiť členku plnú funkčnosť?

1.Návrat hybnosti a rozsahu kĺbu -V prvom rade treba v členkovom kĺbe a aj malých kĺboch nohy vrátiť plnú hybnosť. Fyzioterapeut  Vám vie pomôcť dosiahnuť plné rozsahy a zaroveň Vám ukázať cviky, ktorými si viete pomôcť aj v domácom prostredí. Veľmi dobré je po úrazoch takéhoto typu cvičenie alebo rozpohybovanie kĺbu vo vode. Ideálne je isť do bazéna, v ktorom skúšame hýbať v členku do všetkých smerov, poprípade skúšať plný došlap kde prenášame váhu tela na danú nohu ( pokiaľ sú na to podmienky – výška bazéna a pod.). Teplota vody by nemala presahovať teplotu ľudského tela, to znamená že niesu vhodné žiadne termálne bazény alebo vírivky s vysokou teplotou vody.

2.Návrat sily – Ďalšou zložkou rehabilitácie je navrátenie sily v danom kĺbe a posilnenie stabilizátorov členka, ktoré to pri výrone schytajú najviac. Používame rôzne balančné podložky, overbally, fitlopty, expandre a iné pomôcky. Učíme nohu správne pracovať a aby sme ju vedeli dobre zaťažovať. Postupne pridávame ťažšie cviky ako je navažovanie až úplne postavenie na jednu nohu, drepy, výpady v kombinácií s balančnými pomôckami ( bosu, fitlopta, posturomed a pod.)

3. Miernenie bolestí a opuchu – Ako doplnok môžeme využiť prostriedky fyzikálnej terapiekineziotaping. Z fyzikálnej terapie je vhodný ultrazvuk, ktorý napomáha vstrebávaniu opuchov a urýchlenia hojenia. Tiež tlmí bolesť. Veľmi podobné účinky ma elektroliečba, ktorá sa tiež indikuje pri výronoch. Kineziotaping sa dá využiť pri  návrate k športu kde vieme členok tejpom pekne zafixovať a podporiť aby ste v ňom mali väčšiu istotu.

Základom je prevencia

Najlepšou radou na záver je bezpochyby prevencia. Aby ste predišli vzniku výronu členka je dôležité zabezpečiť stabilné postavenie nohy za každých okolností. To nám najlepšie zaistí obuv s pevným opätkom, na pevnej podošve s malým opätkom. Nestabilnou je naopak úzka topánka, na vysokom opätku a s voľnou pätou. Zvlášť pozor si treba dávať pozor pri športe, kde je pevná a kvalitná obuv absolútnym základom.

Poraď sa s našimi skúsenými fyzioterapeutmi