Sauna je obľúbený spôsob relaxácie a spája sa s fyzickým aj psychickým zdravím. V súvislosti so saunou sa často spomínajú benefity, ako detoxikácia, chudnutie, uvoľnenie svalov, posilnenie srdca a imunity a mnohé ďalšie. V tomto článku si povieme o jej zdravotných účinkoch, ale aj rizikách a tiež ako sa saunovať správne. 

Prečo je teplo pre naše telo prospešné?

Účinky tepla na organizmus poznali už predkovia v rôznych končinách sveta. V Európe to boli hlavne severské krajiny ako Švédsko a Fínsko. Okrem zrejmého účinku – zahriatie organizmu v chladnom podnebí – prináša pravidelné saunovanie mnoho zdravotných benefitov vrátane zlepšenia imunity, lepšej termoregulácie a uvoľnenie tela a mysle. Ako to funguje? V prvom rade teplo rozširuje krvné cievy, čo má mnoho zdravotných účinkov, vrátane lepšieho krvného obehu v celom tele. Následné ochladenie zas cievy opätovne zúži, čím sa zlepšuje pružnosť ciev. 

Prekrvenie svalov z nich uvoľní napätie, či už z dôvodu stresu alebo fyzickej aktivity. Takže saunu možno využiť ako psychohygienu po ťažkom dni v práci aj tréningu. 

Potenie, ktoré sa v saune zintenzívni telo odvodňuje a zbavuje ho toxínov, preto si pred, počas aj po saune doprajte dostatočnú hydratáciu – ideálne čistá voda, prípadne minerálka na doplnenie minerálov. 

Účinky sauny na organizmus

Povedzme si o jednotlivých účinkoch sauny na organizmus. 

1. Prekrvenie pokožky

Zdravie kože a pokožky vo všeobecnosti je najčastejšie uvádzaným benefitom pravidelného saunovania. Je to preto, že sa pri saunovaní zintenzívňuje potenie a telo sa kožou zbavuje odpadových látok a zvyšuje sa tvorba kolagénu, ktorý je zodpovedný za pružnosť pokožky a mladistvý vzhľad. 

Rýchlejšie sa tiež vymieňajú odumreté bunky. Chladenie v sprche alebo bazéne zlepšuje prekrvenie kože a tá vyzerá sviežo. Ak navyše v saune použijete telový olej, alebo po saune telový peeling, koža vstrebe oveľa viac výživných látok, ako bežne. 

2. Posilnenie kardiovaskulárneho systému

V prípade, že máte zdravé cievy aj srdce, saunu si môžete užívať takmer bez obmedzení. Striedanie teplôt prospieva prekrveniu a stimuluje pružnosť cievnych stien. Pôsobením tepla sa činnosť srdca zvyšuje, takže veľmi zjednodušene saunu možno považovať za dobré kardio. Vedecky je preukázané, že krátkodobé vystavenie sa vyššej teplote uvoľňuje proteíny, ktoré chránia srdce a cievy. 

3. Prečistenie dýchacích ciest

Okrem toho, že si v saune môžete nechať odparovať esenciálne oleje z rôznych bylín, ktoré prospievajú pľúcam, aj samotné teplo má na dýchanie prospešné účinky. Teplo rozšíri pľúcne alveoly a zrýchli sa látková výmena v tkanive. 

Zároveň sa zvyšuje vylučovanie hlienových žliaz, sliznica je tak lepšie zvlhčená a riasinky epitelu sliznice sa rýchlejšie hýbu. Hlien sa lepšie odstraňuje a zvyšuje sa tvorba imunoglobulínu A, ktorý je dôležitý kvôli imunite. Uvoľnenie hladkého svalstva v prieduškách zlepšuje dýchanie a prispieva k tomu aj uvoľnenie kostrových svalov hrudníka a medzirebrových svalov. 

4. Zlepšenie imunity

Sauna nabudzuje imunitu tým, že rozširuje cievy, zlepšuje krvný obeh a obranou tela voči teplu je potenie vďaka čomu sa telo zbavuje odpadových látok. Preukázalo sa, že pravidelné saunovanie aspoň po dobu 6 mesiacov pôsobí preventívne voči prechladnutiu. Avšak pozor, sauna nelieči už vzniknuté prechladnutie. Práve naopak, mohlo by ho zhoršiť, keďže imunita je už oslabená a v teple telo stráca energiu, ktorú potrebuje na liečenie.  

5. Znižovanie stresu

Saunovanie je skvelým prostriedkom regulácie stresu. Je známe, že pri stresovej reakcii dochádza k zvýšeniu svalového napätia, ktoré sauna veľmi dobre uvoľní. Zvýšená teplota a následné ochladenie, to znamená, zvládanie extrémnych situácií podporuje vyplavenie hormónov šťastia – endorfíny a serotonín, ktoré si so stresom hravo poradia. Sauna je skvelý spôsob ako relaxovať a uvoľniť sa fyzicky aj psychicky. Navyše sauny sa zväčša nachádzajú v príjemnom a peknom prostredí hotelov, wellness centier v mestách či prírode, čo pocit uvoľnenia a relaxu ešte umocní. Čo je lepšie ako dobrá turistika, tréning či lyžovačka a sauna? 

Aké druhy sauny poznáme?

Nie je sauna, ako sauna. Existuje niekoľko druhov a je dobré čo to o nich vedieť predtým, ako sa pustíte do saunovania. 

Ako si vybrať tú správnu? Najlepšie je postupne skúsiť všetky a zistiť, ktorá vám vyhovuje najviac. Ideálne je typy sauny striedať, pretože ako uvidíte v ďalších riadkoch, neodlišujú sa len teplotou a vlhkosťou vzduchu, ale majú tiež iné účinky na organizmus a nie všetky sú vhodné pre každého. 

Suchá sauna

Najhorúcejší typ sauny, v ktorej sa teplota pohybuje medzi 80°C do 110°C. Vlhkosť vzduchu je minimálna, len okolo 8-15%. Predstavuje pre organizmus najvyššiu záťaž, preto sa neodporúča ľuďom so zdravotnými problémami, obzvlášť so srdcovo-cievnymi a pľúcnymi ochoreniami. Tento typ sauny sa rozšíril začiatkom 70-tych rokov zo Švédska do Nemecka a Veľkej Británie a odtiaľ do celého sveta. 

Fínska sauna

Podobná suchej saune, no teplota je o čosi miernejšia, medzi 75-80°C a vlhkosť vzduchu je naopak vyššia, okolo 80%. Potenie vo fínskej saune je relatívne intenzívne už po krátkej dobe. Je to spôsobené práve vlhkosťou, ktorá zvyšuje pocitovú teplotu. Fínska sauna podporuje prekrvenie a prehriatie, zlepšuje pohyblivosť svalstva a kĺbov a môže pomôcť pri bolestiach svalov  a pohybového aparátu, keďže jedným z dôvodov bolesti môže byť aj nedostatočné prekrvenie. Naštartuje vyplavenie toxínov a odpadových látok a zlepšuje pružnosť a čistotu pokožky. 

Parná sauna (Turecký kúpeľ)

Ako naznačuje názov, zdrojom tepla je vodná para, ktorej teplota sa udržuje okolo 40 a 50°C a vlhkosť dosahuje až 100%. Jej nižšia teplota predstavuje aj nižšiu záťaž na organizmus a preto si ju môžu vychutnať aj ľudia so zdravotnými problémami, ktoré sú bežne uvádzané ako kontraindikácie sauny. Parná sauna pôsobí na podporu imunity, detoxikuje a podporuje zdravie kože. Takisto podporuje prekrvenie a uvoľnenie svalov. 

Často sa do pary pridávajú esenciálne oleje z rôznych bylín, napríklad eukalyptus či mäta, takže para pôsobí liečivo na dýchacie cesty, má dezinfekčné, protizápalové a hojivé účinky, a v neposlednom rade vôňa pôsobí relaxačne.

Parnú saunu možno nájsť aj pod názvom turecký kúpeľ alebo hammam. 

Infrasauna

Infrasauna je obľúbená hlavne u ľudí, ktorí nemajú radi prudké teplo, no jej zdravotné benefity ocení úplne každý. Špecifikom infrasauny je, že zdrojom tepla sú žiariče s infračerveným svetlom a jej nižšia teplota, okolo 40-55°C, takže prehriatie sa deje postupne. Výhodou je, že dlhšie pôsobenie tepla prenikne do svalov až do hĺbky 2,5 cm. 

Medzi účinky infrasauny patrí prevencia prechladnutia, chrípky, lepšia imunita,uvoľnenie napätia vo svaloch a kĺboch, zmiernenie bolesti, podpora krvného obehu a zníženie zápalov kože, celková relaxácia a nabudenie regenerácie. 

Infrasauna sa takisto spája s prevenciou proti peľovým a roztočovým alergiám, pretože ničí škodlivé látky a podporuje imunitu. V prípade, že alergia už prepukla, imunita je oslabená a sauna nepomôže. Používajte ju ako prípravu v zimnom období alebo preventívne. 

Je vhodné kombinovať saunu s otužovaním?

Sauna sama o sebe sa považuje za druh otužovania. Zlepšuje imunitu, pôsobí preventívne proti sezónnym ochoreniam a pomáha s termoreguláciou, teda zvládaním teplotných zmien. Saunu možno kombinovať aj s otužovaním. Ideálne najskôr otužovanie v chladnej vode a potom sauna. Medzi otužovaním a saunou si doprajte krátku pauzu a začnite miernejšou teplotou v saune a kratším cyklom. V konečnom dôsledku studená sprcha alebo pobyt v studenom bazéne je súčasťou saunovania, ako chladiaca technika, ktorú by sme nemali vynechať. 

Mýtus 1: Sauna spaľuje tuky

Chudnutie je jedným z často uvádzaných benefitov sauny. Sme si istí, že vám drahí čitatelia nemusíme pripomínať, že pri potení strácame hlavne vodu, minerály a odpadové látky. Nie tuk. Preto iba saunovanie na zníženie hmotnosti nebude stačiť. Ak však túžite po odvodnení a rýchlom zúžení obovodov, smelo do toho. No akonáhle sa napijete, stratená váha bude naspäť. 

Sauna sa odporúča hneď po cvičení, čím sa spaľovanie tukov predĺži. Detoxikácia a lepší spánok, ktorý po saune prichádza takisto proces chudnutia podporia. Takže áno, sauna podporuje chudnutie, aj keď nepriamo. 

Mýtus 2: Sauna zbavuje toxínov

Mýtus o detoxikácii, nie je úplne tak mýtom. Vedecká štúdia, ktorá porovnávala 3 telesné tekutiny, ktorými sa telo detoxikuje – moč, krv a pot – preukázala, že v pote sa po saunovaní nachádzalo vyššie množstvo hliníka, kadmia, olova a kobaltu, ako v moči. Ďalšia štúdia ukázala, že BPA – látka bežne prítomná v plastoch – sa lepšie vylučuje potom ako močom. 

Záverom je, áno, saunovanie prispieva k detoxikácii, to neznamená, že ak chodíme do sauny môžeme jesť, piť a prijímať toxické látky z prostredia bez ohrozenia. Sauna by mala ísť ruka v ruke so zdravým životným štýlom. 

Pre koho nie je sauna vhodná?

Zdravotné účinky sauny si môžu užívať takmer všetci, no extrémne teplo sa v niektorých prípadoch vôbec neodporúča. 

Sauna sa určite neodporúča v prípade akútneho vírusového ochorenia ako nádcha, chrípka, infekcia, pri horúčkových stavoch, kožnom zápale, krvácavom ochorení.. Takisto sa neodporúča v prípade niektorých gynekologických diagnózach, počas menštruácie, pretože teplo by mohlo zintenzívniť krvácanie a spôsobiť nevoľnosť a tehotným ženám (ale o tom píšeme ešte ďalej). 

Je prísne zakázaná v prípade ochorení ako epilepsia, ochorenia obličiek a srdcovo-cievnych ochorení, napr. ateroskleróza, vysokého alebo veľmi nízkeho krvného tlaku, ochorenia pľúc a takisto zápalu kĺbov, ako artritída. Cukrovkári, onkologickí pacienti, reumatici a ľudia s ochorením štítnej žľazy by takisto mali byť obozretní.

Ak si nie ste istý, či vám váš zdravotný stav umožňuje saunovanie, poraďte sa s lekárom. 

Tehotné ženy

Ohľadne saunovania počas tehotenstva existuje mnoho polemík a ani lekári sa úplne nezhodujú. Severské národy odporúčajú saunu aj budúcim mamičkám, ako prostriedok uvoľnenia svalov a relaxu a teda aj ľahšieho pôrodu a do sauny vodia aj deti. 

Postupne sa názor na saunu v tehotenstve mení aj v našich končinách. Odborníci sa zhodujú na možných rizikách – zmena tlaku a prehriatie organizmu môžu spôsobiť nevoľnosť a odpadnutie a v saune tiež hrozí nákaza infekciou, čo by tehotnej žene a ani plodu neprospelo. 

Avšak, ak je žena na saunovanie zvyknutá, pri miernejších teplotách by jej nemala uškodiť ani v tehotenstve, pokiaľ s tým súhlasí jej lekár a jej tehotenstvo je považované za bezproblémové. 

Štúdie potvrdili, že bábätko v brušku sa v saune neprehreje, ako by sa mohlo zdať. Telo si totiž aj počas saunovania dokáže regulovať teplotu.  

V prípade tehotenstva platí, že opatrnosti nikdy nie je dosť, avšak ak to váš zdravotný stav dovoľuje a nepreženiete to, saunu si môžete vychutnať, no s malým obmedzením. Saunu by mala tehotná žena absolvovat maximálne 1-2x do týždňa a absolvovať môže len 2 cykly, každý v trvaní maximálne 12 minút. Chladenie v studenom bazéne alebo sprche by mala vynechať a dopriať si iba odpočinok pri normálnej teplote. Hygienické opatrenia by mali byť samozrejmosťou – sprcha pred aj po saune a používanie plachty a uteráka kvôli možným infekciám. 

Osoby s vážnymi kardiovaskulárnymi ochoreniami

Vyššie sme spomínali zdravotné benefity sauny na srdce a cievy. Ak však trpíte ochorením ciev a/alebo srdca je nutné sa o vhodnosti sauny poradiť s lekárom. Zatiaľ čo extrémna teplota a striedanie tepla a chladu sú pre zdravých ľudí prospešné, u chorých ľudí môžu byť fatálne. Ak vám aj lekár saunu dovolí, vyhnite sa prudkému schladeniu a zvoľte radšej postupnú cestu. Ak cítite, že vám v saune nie je dobre, okamžite ju opustite.  

Ako sa správne saunovať?

  • Do sauny nechoďte hladní, ale ani s plným bruchom. Ideálne pred saunou nejesť 1-2 hodiny a vyhnite sa ťažkým jedlám.
  • Do sauny len triezvy! S alkoholom počkajte aspoň 1-2 hodiny po saune. 
  • Sauna vyčerpáva organizmus, cítime sa po nej príjemne unavení a dobre sa nám spí. Nechoďte do sauny, ak sa už unavený a vyčerpaný cítite, prípadne vás čaká ešte šoférovania. 
  • Saunujte sa idelne večer.
  • Pred saunou sa osprchujte vodou a mydlom.
  • Do sauny vstupujte len v plachte, na ktorú si sadnete. Plavky do sauny nepatria. V prípade parnej sauny, vstupujte nahí. 
  • Počas saunovania si môžete masírovať telo, podporíte uvoľnenie toxínov. 
  • Po saune  si najskôr opláchnite tvár studenou vodou, dajte si sprchu a až potom vlezte do ochladzovacieho bazéna. Toto poradie zabezpečí, že sa vaše telo dobre vysporiada so zmenou teploty a sprcha zmije všetky nečistoty vyplavené v saune. 
  • Medzi jednotlivými cyklami v saune si doprajte odpočinok v relaxačnej miestnosti.
  • Dobre sa hydratujte pred, počas aj po saune. Čistá voda, bylinkové čaje, ovocný džús, minerálka sú vhodné kvôli doplneniu minerálov.

Aký užitočný bol tento príspevok?

Kliknutím na hviezdičku ohodnotíte článok

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hlasov: 0

Zatiaľ žiadne hodnotenie! Buďte prvý, kto ohodnotí tento príspevok.

MUDr. Jozef Staríček
Web | +

Odborné vzdelaný na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1963 – 1969)
Atestovaný v obore balneológie a liečebnej rehabilitácie, ortopédie, pediatrie, akupunktúry a telovýchovnom lekárstve.

Medicínska prax: 45 rokov praxe z toho 10 rokov ako lekár v arabskom svete. Dokáže hovoriť s pacientom v 4-och jazykoch (Angličtina, Nemčina, Ruština a Arabčina). Problematike sa venuje komplexne v spolupráci s lekármi, fyzioterapeutmi a inými odborníkmi v rámci PROFY.