Šľacha je typ spojivového väziva, ktoré spája sval a kosť, prípadne sval a kožu a umožňuje tak pohyb lokomočný, mimický a dýchací. Šľacha v podstate tvorí akýsi prechod medzi svalovým a kostným tkanivom. Čo sa stane keď je táto štruktúra podrobená nadmernej záťaži a dôjde k jej natiahnutiu? V tomto článku sa dozviete všetko, čo potrebujete vedieť o tomto stave. 

Natiahnutá šľacha: Príznaky a liečba natiahnutých šliach

Čo je natiahnutá šľacha a aké sú jej príznaky?

Šľacha je tvorená tuhými a usporiadanými vláknami z kolagénu a pomedzi vlákna sa nachádzajú fibrocyty. Fibrocyt je kmeňová bunka (fibroblast), ktorý prestal tvoriť a vylučovať zložky medzibunkovej hmoty a zotrváva v pokoji, zapojený do väziva ako jeho stavebná súčasť. Môže sa v prípade potreby znovu premeniť na fibroblast.

Šľacha je v podstate zúžením svalu do úponu a ten sa pripája ku kosti. Potrebuje silu, ale takisto pružnosť (elasticitu), aby odolávala záťaži pri pohybe. 

V prípade, že pri pohybe dochádza k nadmernému rozsahu pohybu a svaly nie sú schopné vstrebať danú záťaž, teda nie sú dostatočne silné, táto záťaž prejde do úponov, šliach a hrozí ich natiahnutie až natrhnutie šľachy

Príznaky natiahnutej šľachy: 

  • Bolesť šľachy 

  • pocit citlivosti a slabosti v danej oblasti, hlavne okolo kĺbu - členok, zápästie, palec, koleno, noha alebo chrbát,

  • opuch alebo podliatina,

  • ťažkosti s prenosom váhy do danej oblasti,

  • ťažkosti s pohybom, 

  • dochádza ku svalovým kŕčom a spazmom, ako obrana pri oslabení danej časti tela. 

Možné príčiny natiahnutej šľachy a rizikové faktory

Natiahnutie šľachy sa udeje v prípade, že je daná oblasť neprimerane zaťažená. 

Príklady situácií, kedy sa šľacha môže natiahnuť:

  • Členok - chôdza alebo cvičenie na nerovnom povrchu, alebo pri doskočení z výskoku na nerovný povrch,

  • Koleno -  neprimeraná rotácie v kolene pri športovej aktivite,

  • Zápästie - pád pri potknutí, kedy dopadneme rukami na zem,

  • Palec - najčastejšie sa zraní pri lyžovaní, alebo športoch, kde sa používa raketa (tenis, badminton, ping-pong, atď). 

Faktory, ktoré zvyšujú riziko natiahnutia šľachy sú:

  • Prostredie: šmykľavý alebo nerovný povrch,

  • Vyčerpanie - unavené svaly nedokážu vstrebať záťaž na ne kladenú pri pohybe a riziko zranenia šľachy, väzu alebo kosti, je omnoho vyššie.

  • Slabé vybavenie - nekvalitná športová obuv alebo iné športové vybavenie môžu prispieť k zraneniu. 

Diagnóza natiahnutej šľachy: Ako ju identifikovať a vyšetriť

Akútne natiahnutie šľachy sa udeje náhle a môže ho sprevádzať ostrá a silná bolesť, opuch a obmedzenie pohyblivosti v postihnutej oblasti. 

K najčastejším druhom zranenia patrí natiahnutie, skrútenie alebo natrhnutie väzov a šliach a natiahnutie alebo natrhnutie svalov (svalových vlákien). Vo všetkých prípadoch budete pociťovať bolesť a vytvorí sa opuch a podliatina, ako aj svalové kŕče a nebudete schopní voľne pohybovať kĺbom, na ktorý sa šľacha upína.

V mnohých prípadoch bude nutné lekárske ošetrenie a potvrdenie diagnózy.

Lekár najskôr zistí anamnézu a symptómy, následne vás fyzikálne vyšetrenie a prípadne vás pošle na jedno zo zobrazovacích vyšetrení - röntgen a/alebo magnetickú rezonanciu. 

Natiahnutá šľacha pod kolenom

Najčastejšie zranenia v kolene sú spojené s krížovými väzmi, prípadne meniskami. Nepríjemným a bolestivým symptómom kolena je aj Bakerova cysta, ktorá sa vytvorí pod kolenom, spôsobuje bolesť a obmedzuje pohyb. 

V prípade, že sa bolesť vyskytuje pod kolenom môže ísť o natiahnutú šľachu v dôsledku preťaženia alebo nesprávneho pohybu. Najviac zranení kolena sa totiž udeje pri športe, kedy na koleno pôsobí neprimeraná záťaž alebo sa koleno dostane do polohy, ktorá nie je prirodzená. Prečítajte si tiež rady od fyzioterapeuta o tom, ako úspešne rehabilitovať koleno.

Natiahnuté šľachy v členku

V členku sa najčastejšie natiahnu dva úpony, ktoré členok stabilizujú a chránia ho. Tieto úpony sa zapália v dôsledku zranenia alebo nadmernej záťaže, to ich oslabuje a sú náchylnejšie na zranenie, konkrétne, natiahnutie šľachy alebo jej úplne pretrhnutie. Veľmi častý je aj výron alebo podvrtnutie členku, zvyčajne pri zlom dostupení na nohu. Vtedy treba členok šetriť od záťaže, zafixovať kĺb a pomôžu aj studené obklady.

Natiahnutá Achillova šľacha

Natiahnutie Achilovky je bežné zranenie bežcov, ale vyskytnúť sa môže aj športovcov rôzneho druhu, profesionálnych aj amatérskych. Prejavuje sa prudkou bolesťou, prípadne pichľavou bolesťou a ťažkosťami pri chôdzi. 

Najlepšie funguje oddych, kompresný obväz a lieky proti zápalu a bolesti. Ak by sa stav ani po niekoľkých dňoch nezlepšil, vyhľadajte lekára.

Natiahnuté šľachy na chodidle

Natiahnutie šliach na chodidle sa zväčša udeje pri páde alebo náhlom tlaku na úpony. Takisto môže k natiahnutiu dôjsť pri opakovanom pohybe, ktorý predstavuje na chodidlo záťaž, ktorá nie je nijakým spôsobom kompenzovaná. Väčšinou k tomu dochádza u športovcov a atlétov, ktorí danú oblasť nadmerne zaťažujú. 

Natiahnuté šľachy na ruke

Poškodenie šliach na ruke sa prejaví bolesťou pri pohybe a stiahnutí prstov. Objaviť sa môže aj opuch a zápal. 

Poranenia šliach na ruke sa delia na tupé a ostré, pričom ostré sú častejšie ak je šľacha zdravá, praskne len výnimočne. Tupé poranenie hrozí iba v prípade, že v  šľache prebiehajú degeneratívne zmeny. 

Ostré poranenia zahŕňajú zranenie nejakým nástrojom - nôž, píla, sekera apod. Pokiaľ na liečbu poranenej šľachy ruky nestačí aplikácia ľadu, oddych a prípadná bandáž, vážnejšie prípady poškodenia šliach si vyžadujú chirurgický zákrok. Súčasťou liečby je rehabilitácia a pravidelné cvičenie, pod dohľadom fyzioterapeuta a následne aj v domácich podmienkach. 

Natiahnuté šľachy v ramene

Natiahnutá šľacha v ramene sa prejaví bolesťou pri pohybe paže nad hlavu alebo v noci, keď si na pažu ľahneme. Ďalšie prejavy sú slabosť v ramene a paži, problémy pri pohybe paže a takisto pukanie v ramene. 

Najčastejšie k poraneniu dochádza v dôsledku opakovaného pohybu a úrazu (napríklad pád).

Liečba natiahnutej šľachy: Konzervatívne metódy a postupy

Liečba natiahnutej šľachy bude závisieť od závažnosti. Drobné poranenie môžete preliečiť aj doma. Dostupné sú voľnopredajné nesteroidné protizápalové liečivá (NSAID) na tlmenie zápalu a bolesti. 

Ak zranenie spôsobuje silnú bolesť, prípadne dokonca silné krvácanie, necitlivosť, ak nemôžete postihnuté miesto vôbec zaťažiť alebo je bolesť sprevádzaná zvýšeným opuchom či nestabilitou kĺbu, určite vyhľadajte lekársku pomoc. Lekár vám môže predpísať silnejšie lieky, danú oblasť zafixovať dlahou a odporučiť rehabilitačné cvičenia s fyzioterapeutom, aby sa obnovila normálna funkcia danej časti tela.

Pri domácej liečbe sa môžete riadiť postupom s anglickou skratkou RICE (Rest - Ice - Compression - Elevation).

Rest - Oddych

Ak je to možné, danú oblasť nezaťažujte aspoň po dobu 24 - 48 hodín. To znamená nezdvíhať a nevykonávať žiadne úkony poranenou hornou končatinou (zápästie, lakeť, rameno), alebo nedávať váhu na poranenú nohu (chodidlo, členok, koleno). V prípade, že nie je možné danú oblasť zaťažiť vôbec a bolesť je príliš silná, navštívte lekára.

Ice - Ľad 

Ľadové obklady zmiernia bolesť, opuch a prípadný zápal. Prikladajte si ľadový obklad na poranenú oblasť po dobu 10 minút aspoň 3-5 krát denne, počas prvých 3 dní. Ľad zabaľte do utierky alebo uteráka, aby nešiel priamo na kožu. Chlad stiahne krvné cievy a tak znižuje zápalové procesy, čo redukuje bolesť a opuch. 

Compression - Stiahnutie

Veľmi dobre môže pôsobiť aj stiahnutie danej oblasti elastickým obväzom alebo šatkou. Či už došlo k natiahnutiu šľachy v zápästí, kolene alebo v členku, stiahnutie danej oblasti pomôže znížiť opuch a danú oblasť navyše spevní, čím vám umožní sa hýbať aspoň čiastočne.

Elevation - Vyvýšenie

Ak je to možné, ľahnite si a podložte si poranenú časť tela vankúšom tak, aby bola vyššie ako je úroveň srdca. Vďaka tomu sa v danej oblasti nebude hromadiť toľko tekutiny a zníži sa opuch. 

Fyzikálna terapia a rehabilitácia pri natiahnutej šľache

Väčšinu pohybov, ktoré vykonávame je možné urobiť viacerými spôsobmi a zapojením viacerých svalov. Táto skutočnosť hrá do karát pri liečbe natiahnutej šľachy, pretože do pohybu, ktorý je potrebné vykonať možno zapojiť synergické svaly. Kvalita pohybu môže tak zostať zachovaná úplne alebo aspoň čiastočne.

Počas rehabilitácie budete cvičiť so zámerom posilniť svaly v danej oblasti a zlepšiť ich prepojenie so zvyškom tela, takisto mobilizovať daný kĺb tak, aby nestratil normálnu hybnosť. 

Použitie kryoterapie a tepelných metód pri natiahnutej šľache

Kryoterapia alebo terapia chladom je terapeutická metóda, pri ktorej sa používa extrémy chlad na vyvolanie samoliečiacich procesov.  

Medzi účinky kryoterapie, ktoré blahodárne pôsobia aj pri natiahnutej šľache patrí:

Rehabilitačný účinok

Reakcia tela na chlad spôsobí uvoľnenie a zníženie bolesti, čo je využiteľné najmä pri liečbe pohybového aparátu, reumatických ochorení, zápalových ochoreniach kĺbov a poúrazových stavov, ako napríklad natiahnutie šľachy. Zvýšená látková výmena tiež pozitívne pôsobí na distribúciu minerálov, čo je pozitívom pre pacientov trpiacich na osteoporózu.

Regeneračný účinok

Vystavenie sa veľmi nízkym teplotám urýchľuje liečbu mäkkého tkaniva po úrazoch, eliminuje krvácanie, opuchy, podporuje svalovú a celkovú biologickú relaxáciu.

Odborné rady a cvičebný plán na posilnenie šľachy

Aj v prípade zranenia je dobré neprestať sa hýbať úplne. Pohyb totiž urýchľuje proces liečenia tým, že dané miesto prekrvuje a zlepšuje tok lymfy, ktorá v regenerácii hrá dôležitú úlohu. 

Ak je zranené miesto ešte príliš citlivé, hýbte časťami tela nad a pod daným kĺbom. 

Odporúčame zájsť za fyzioterapeutom, ktorý vás naučí cviky vhodné pre vás a váš stav. 

Šľachy výborne reagujú na posilňovanie okolitých svalov, strečing a tiež plyometrické a excentrické cviky. Plyometria zahŕňa výbušné cviky ako napríklad výskoky. Pri excentrickom type tréningu sú aktívne obe fázy pohybu - pasívna a tiež aktívna. 

Tréning možno doplniť o izometrické cviky, teda svaly sú v kontinuálnej kontrakcii, ale nemenia dĺžku.  

Prevencia natiahnutia šľachy: Dôležité opatrenia a cvičebné techniky

Pravidelné posilňovanie a strečovanie je základom prevencie voči zraneniam. Okrem trénovania danej športovej aktivity je nutné pravidelné cvičiť za účelom posilnenia, mobilizácie a uvoľnenia pohybového aparátu. 

Silné a pružné svaly ochránia kĺb pred možným zranením a takisto väzy a šľachy, ktoré by inak museli znášať aj tú záťaž, ktorá im neprislúcha.

Ďalšími opatreniami voči zraneniu je kvalitná športová výstroj, obzvlášť obuv, ako aj zvládnutie techniky funkčného pohybu - teda prevádzanie pohybu spôsobom, ktorý je pre telo prirodzený a biomechanicky správny. 

Akútna a chronická natiahnutá šľacha: Rozdiely a liečebný prístup

Niektorí lekári rozlišujú medzi akútne a chronicky natiahnutou šľachou. 

  • Akútne natiahnutá alebo roztrhnutá šľacha je vtedy, keď ide o jednu udalosť, pri ktorej pacient pocítil silnú bolesť a zníženú funkciu kĺbu, prípadne aj opuch a podliatinu. Akútny stav sa rozpozná a lieči asi do 2 týždňov od zranenia.

  • Chronický stav je typický tým, že sa šľacha natrhne len čiastočne a stav sa postupne zhoršuje. Alebo v prípade, že sa akútny stav nerozpozná hneď a k liečbe sa pacient dostáva až po 4-6 týždňov. 

Vplyv výživy a hydratácie na hojenie natiahnutej šľachy

Správna výživa a dostatočná hydratácia sú okrem pohybu ďalšími dôležitými stavebnými kameňmi zdravého pohybového aparátu. 

Úplným základom sú bielkoviny a sacharidy. Bielkoviny sú zo všetkých organických látok zastúpené v tkanivách pohybového aparátu najviac. Až 80% bielkovín tvorí stavebnú látku svalov, šliach, väzov a srdcového svalu. Dospelý človek by mal prijať  0,8-1,0 (g/kg/deň) bielkovín denne u športovcov by to malo byť o niečo viac.  Vytrvalostní športovci môžu zvýšiť príjem bielkovín až na 1,2-1,7 (g/kg/deň).

Bielkoviny plnia v organizme veľmi dôležité funkcie: 

  • stavebná (kolagén, keratín)

  • transportná a skladovacia (hemoglobín, transferín)

  • pohybová (aktín, myozín)

  • katalytická, riadiaca a regulačná (enzýmy, hormóny…)

  • ochranná a obranná (imunoglobulín, fibrín, fibrinogén)

Okrem bielkovín, bez ktorých sa nedeje regenerácia dostatočne dobre, nezabudnime ani na sacharidy a tuky. Sacharidy sú základným energetickým zdrojom. V neposlednom rade minerály a vitamíny a dostatok tekutín, ideálne čistá voda, prípadne občasne minerálna voda. 

Návrat do športu po natiahnutí šľachy: Postup a rehabilitácia

Počas rehabilitácie natiahnutej šľachy sa fyzioterapeut bude zameriavať prevažne na:

  • Elimináciu vzniku zjazveného tkaniva a odstránenie stuhnutosti kĺbov ako aj svalovej slabosti,

  • Obnovu propriorecepcie - teda vnímanie danej časti tela, nakoľko jedným z ochranných mechanizmov mozgu je chrániť sa pred bolesťou.

  • Úľavu od bolesti vďaka mobilizačným technikám, mäkkým technikám a elektroliečby,

  • Zlepšenie kvality zjazveného tkaniva technikami, ktoré vplývajú na smer, ktorým dané tkanivo rastie, čo má dopad na okolité štruktúry a celkový pohyb.

  • Prinavrátenie sily, rozsahu pohybu a výkonu.

Dôležitosť odpočinku a regenerácie pri natiahnutej šľache

Kľudový režim je v procese regenerácie a liečby veľmi dôležitý. Vyhýbajte sa prílišnej fyzickej a psychickej námahe a pokiaľ je to možné vyhýbajte sa stresu. 

Alternatívne terapie a metódy liečby natiahnutej šľachy

Vyššie sme spomenuli kryoterapiu - vystavenie sa nízkej teplote, ktorá aktivuje regeneračné procesy v tele. 

Ďalšími metódami môže byť aj rázová vlna, ktorá dosahuje veľmi dobré výsledky v liečbe zápalu a bolesti. Skúsiť môžete aj elektroliečbu, magnetoterapiu, mäkké techniky, akupunktúru, ultrazvuk a i.

Súvisiace riziká a komplikácie pri nesprávnej liečbe natiahnutej šľachy

Najväčšie riziko zanedbania natiahnutej šľachy je jej postupné oslabenie, zhoršenie zápalu šľachy a v neposlednom rade jej čiastočná alebo úplná ruptúra, teda pretrhnutie šľachy, ktoré sa musí riešiť chirurgicky. 

Dlhodobá starostlivosť a prevencia opakovania natiahnutej šľachy

Nezabúdajte, že to, čo už raz bolo poškodené, má väčšiu tendenciu k zraneniu. Preto danú oblasť pravidelne posilňujte, zaraďte cviky na mobilizáciu kĺbu, posilnenie svalov a tiež pravidelný strečing. Nezabúdajte ani na dôležitosť regenerácie a oddychu, nakoľko k zraneniam dochádza veľmi často aj z dôvodu únavy a preťaženia. Doprajte si tiež pravidelné masáže a saunu.

Autor

MUDr. Jozef Staríček
MUDr. Jozef Staríček
  • Vzdelanie: Vzdelaný na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1963 – 1969)

  • Atestácia: v obore balneológie a liečebnej rehabilitácie, ortopédie, pediatrie, akupunktúry a telovýchovnom lekárstve.

  • Medicínska prax: 45 rokov praxe z toho 10 rokov ako lekár v arabskom svete. Dokáže hovoriť s pacientom v 4-och jazykoch (Angličtina, Nemčina, Ruština a Arabčina). Problematike sa venuje komplexne v spolupráci s lekármi, fyzioterapeutmi a inými odborníkmi v rámci PROFY.